Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Om man ska köpa en volvo som gått mellan 15000-20000 mil och det är automatlåda ,kan man testa lådan så att man vet att den är ok i så fall hur?.Har inte haft någon automatlåda förut,vad ska man se upp med?
Användarvisningsbild
av Perc
Första man ska tänka på är att inte oroa sig. :)

Jag kan förstå att det är obekant för dig och att du är orolig för vad som kan gå sönder. Du har säkert också googlat och hittat en hel massa automatlådeproblem, men det är ju ganska självklart för folk sitter ju inte och skriver när deras bilar går bra.

Jag skulle vilja ge en annan synvinkel på det hela. Kopplingsras på en manuell bil kan idag bli väldigt dyrt med dubbelmassesvänghjul och dylikt, och livslängden på dessa grejor beror till mycket högre grad på hur den körts tidigare. En automatväxlad bil kan inte misskötas på samma vis. Av den orsaken litar jag mer på automatlådor än på manuella.

Jag har haft fyra bilar med automatlåda nu, tre av dem har varit Volvo. Jag har aldrig haft något växellådsrelaterat problem med någon av dem. Nästa bil kommer även den att ha automatlåda, och nästa, och nästa, och nästa osv av den enkla anledningen att jag inte kan se någon orsak att sitta och veva med en spak medan jag kör.

En automatlåda vill dock gärna ha regelbundna oljebyten eftersom oljan inte bara är smörjmedel utan faktiskt används för att driva bilen framåt. Att viskositet och sånt är rätt är också helt avgörande för att hydrauliken ska kunna sköta växlingarna som dom ska.

Men det är klart, går nåt sönder kan det bli dyrt. Som med allt annat på en bil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
beroende på vilken växelväljare bilen har och vilken typ av låda så får man kolla olika saker på olika sätt.
på bilar med manuell växlingsmöjlighet:
För den 6 stegade från 2006, till R och D5: lägg i manuellt läge och välj växel 2, 3, 4, 5 samt 6 och tryck plattan i mattan. lock up ska ha gått in, utan att varvtalet skenar iväg oproportionerligt till bilens fartökning, även kallat slirar.
För den 5-stegade välj växel 3, 4 samt 5 och gör som ovan.

För hederliga spakstället där man kan dra spaken längre bak för att låsa 4, 3, 2 osv, lägg väljaren i läge 3 eller 4 och gör som ovan.
på samtliga lådor måste varvtalet vara över 2000 när detta provas, annars kan man inte förutsätta att lock up ska gå i

i övrigt kör ryckigt och låt lådan växla upp o ner så mycket som möjligt, inget dunkande eller stötigt ska kännas.
Viktigt att provköra när det är kall och körs länge länge länge så att växellådsoljan blir riktigt varm, för det är först då de flesta problemen framkommer på autolådor.
av volvofantast
vilken växelväljare bilen har och vilken typ av låda så får man kolla olika saker på olika sätt.
på bilar med manuell växlingsmöjlighet:
För den 6 stegade från 2006, till R och D5: lägg i manuellt läge och välj växel 2, 3, 4, 5 samt 6 och tryck plattan i mattan. lock up ska ha gått in, utan att varvtalet skenar iväg oproportionerligt till bilens fartökning, även kallat slirar.
För den 5-stegade välj växel 3, 4 samt 5 och gör som ovan.

För hederliga spakstället där man kan dra spaken längre bak för att låsa 4, 3, 2 osv, lägg väljaren i läge 3 eller 4 och gör som ovan.
på samtliga lådor måste varvtalet vara över 2000 när detta provas, annars kan man inte förutsätta att lock up ska gå i

i övrigt kör ryckigt och låt lådan växla upp o ner så mycket som möjligt, inget dunkande eller stötigt
Viktigt att provköra när det är kall och körs länge länge länge så att växellådsoljan blir riktigt varm, för det är först då de flesta problemen framkommer på autolådor.[/quote]
Tackar för infon men hur länge måste man köra innan oljan blir varm, 30 min eller?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja 30 min blir bra

om det är den 6-stegade lådan så bör du ha papper på att den är reparerad eller utbytt, annars är det en tidsfråga om innan en växlingsventilen som sköter växling 3-4 och 4-3 lägger av och bilen sparkar i växlarna.
Den 6-stegade heter AW TF80SC(TF81SC för AWD) och byttes ut under kring 2009 mot en uppföljare med 6 växlar, fast utan problemet.

Den 5-stegade heter AW 55-50 SN eller 55-51 SN för AWD och har oljesticka.
av llesrof
Lucif3r skrev:
Perc skrev:folk sitter ju inte och skriver när deras bilar går bra.
Min bil går kalasbra! :-)-)
Min med. Drygt 19500 mil och oljebyte i lådan vid 9000 och 18000 mil.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]