Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tjenare alla. Tänkte byta ut lite lampor i bilen eftersom dom e gamla, och tänkte höra med er vad ska man har har hört att led ska vara starka men har inte lust att fixa Xenonlampor. Vad rekommendera ni för ställen att köpa och vad säger bes om detta? :)
vad finns det för varselljus på 90-serien?
är det de s.k dumljusen?
av rid54
Lampor har väl inget "bäst-före-datum" precis. If it isn't broken don't fix it, typ. Om det gäller strålkastare för H4/H1 så finns inget alternativ, om man vill ha bra och lagligt ljus. LED ger värdelös ljusbild (fel form på den faktiska ljuskroppen för hur strålkastaren är byggd) och Xenon är inte lagligt på den bilen. Små ljuspunkter (positionsljus, blinkers etc) borde kunna gå att ersätta med LED, men det finns väl krav på ljusstyrka och färg, så man kanske ska ta en funderare på om det blir bra, eller om det kan bli diskussion med nån bilprovare framöver. Ibland kollas -faktiskt- dimljusens ljusbild också och det är inte säkert att en LED i dimljuset ger godkänd ljusbild där.
rid54 skrev:Ibland kollas -faktiskt- dimljusens ljusbild också och det är inte säkert att en LED i dimljuset ger godkänd ljusbild där.
Om dom fungerar ska dom lysa rätt, fungerar dom inte så... fungerar dom inte, och då skiter bes. i det.
Men mig veterligen så TESTAR dom alltid om dimljusen går igång som dom ska med knappen i bilen(eller vredet, eller vad man nu har i sin bil).
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]