Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har i dagsläget 3 barn och går och drömmer lite om att köpa nyare/helt ny bil då jag är så less på att ligga i garaget och skruva titt som tätt när nått går sönder på våran V70 från 2001.
Men frågan är om man ska ha 5 eller 7-sitsig i så fall, frugan och jag är inte överens där riktigt. Själv håller jag för 7-sitsigt då vi nu är full bil varje gång vi ska åka nånstans så finns ju ingen möjlighet för ungarna att ta med nån kompis eller så. Frugan tycker dock att 7-sitsigt kanske behövs 2-3 år framöver på sin höjd sen är dottern (nu 8 år) så stor så hon vill ändå aldrig åka med oss. Jag tror dock ändå att 7-sitsigt är att föredra även då.

Hur har ni de som har lite "större" familj, klarar ni er med 5-sits? :)
av Rådlös
I mina barnbarns familj är dom 4 barn. Den familjen hade inte någon tanke på att byta bil när barnen kom. Men det blev två på en gång så dom fick snabbt söka en större bil. Det blev en Cheva Transport. Det var nog ett klokt val för där får alla plats och även bagage när så krävs.
Dom yngre barnen är nu 7, 7 och 8 år och sitter fortfarande i barnstolar. Det fungerar (i den bilen). Dom klarar t.o.m att spänna fast sig själva och har gjort så i flera år nu. Det var värre den senaste sommaren när jag och sambon skulle ha barnen med oss på en rundresa. Normalt sitter dom på bälteskuddar i min V70. Men här ville man prova deras barnstolar.
Det var ett he***te! Tre bilbarnstolar får inte plats i en V70. Det vill säga, det tar kanske 10 minuter att spänna fast dom. Lika lång tid att ta loss dom. Och dom får kliva in en i taget och bli fastspänd. Man ser inget av bälteslåsen utan man får känna sig fram och gissa att man har träffat rätt. Antag då att det ösregnar eller något annat. Eller att barnen behöver gå på toan någonstans och man står där och svär över att man inte får upp bältena. Så det fungerar bara med bälteskuddar i V70. Det finns människor som inte accepterar bälteskuddar till barn.

Det är alltså den här typen av bilbarnstol vi pratar om: http://lekmer.se/barn-och-baby/bilbarns ... AhCL8P8HAQ

Inte just det här fabrikatet, men snarlik.
I en Cheva Transport får du plats med minst 4 sådana stolar, dom vuxna sitter fram. I en V70 får du plats med högst 2 sådana. Du kommer alltså lättare undan om du nöjer dig med bälteskuddar. Och det är ju inget som säger att du måste ha en Cheva. En annan bekant i en liknande situation har en VW-buss, 70 någonting? heter den. Men utvändigt är det ungefär lika stora bilar.
Du kan aldrig få för stor bil om du har småbarnsfamilj.
Till den som undrar, det äldsta barnet i familjen är tonåring och åker helst inte med på "larviga barnutflykter".
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]