Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tjena. Har en golf my99 som hastighetsmätaren funkar ibland, ibland hoppar den upp och ner, ibland funkar den men lägger av helt plötsligt och ibland funkar den inte alls.
Någon som vet vad felet kan vara??
av skrothögen
Glapp givare på framhjul/svänghjul/växellåda beroende på var den är placerad på golf.
Glapp kontakt på instrumentpanel, skillnad på man pickar på den med fingrarna?
Dåliga ABS-ringar på något hjul om nu hastighetsmätaren mäter hastighet på dessa, kanske lite för gammal dock?

Har du tillgång till att läsa felkoder så testa med det och se va som sägs.

// Skrothögen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
skrothögen skrev:Dåliga ABS-ringar på något hjul om nu hastighetsmätaren mäter hastighet på dessa, kanske lite för gammal dock?

Nu kan ju jag inte ett skit om golf, men volvo har läst hastigheten från ABSen sedan 850 -96(upp t om ~05, sen har jag noll koll på hur volvos fungerar)- ~3år känns som ett lagom utrymme för VW att hinna ikapp volvo ;)
Användarvisningsbild
av leiwi
Övertygad om att din mätarwire är trasig ,några wiretrådar som "hakar i höljet"
Inga problem att byta
av skrothögen
Lucif3r skrev:
Nu kan ju jag inte ett skit om golf, men volvo har läst hastigheten från ABSen sedan 850 -96(upp t om ~05, sen har jag noll koll på hur volvos fungerar)- ~3år känns som ett lagom utrymme för VW att hinna ikapp volvo ;)
leiwi skrev:Övertygad om att din mätarwire är trasig ,några wiretrådar som "hakar i höljet"
Inga problem att byta
Lucif3r skrev:w-w-w....wire? WIRE? Är det WIRE på en golf -99a? jösses..........

Haha, :D

Någonting här måste vara fel, missförstått, en tidig 2000-tal/sen 90-tal kan väl ändå inte ha vajer?
Har de kopplingsvajer/gasvajer, har de ens skivbromsar? :-O)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]