Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kite
Kom i helgen ikapp en saltbil på motorvägen. Bilen låg i 70km/h i högra filen och kastade ut duktigt med salt både i höger och vänster fil. Kände inte för att få bilen överöst med salt så jag gick in på lagom avstånd bakom saltbilen. Det var lite blandat hur övriga hanterade bilen men de flesta körde om bilen, och blev då totalt blästrade av salt på högersidan en bra bit upp på sidorna (uppskattningsvis kanske drygt 50cm).
Hur gör ni andra? Är jag onödigt nojig över bilen? Kanske mest är marginellt slitage på bilen med lite ytterligare saltstänk ?
Användarvisningsbild
av P210
Jag kör om, mest för att jag inte vill ligga i 70km/h och vad skulle bilen ta för skada av att träffas av lite uppblött salt? Förmodligen marginellt jämfört med allt saltmättad blöta som den vadar i hela vintern....rost rost..
av Malmstroem
Jag kör också om. Jag är helt övertygad om att jag får en del märken på lacken eftersom saltkristaller är hårda och vassa.

Men bilen är till för att användas. Jag har inte märkt något extremt slitage. :wink:
Användarvisningsbild
av Sierra94
Jag hatar dom och skyr dem som pesten. Varför salta dessa fina nyplogade vintervägar så det bara blir modd som man planar runt i?

Jag åker gärna omvägar på osaltade vägar fast det tar längre tid. Tankar hellre lite mer än ser bilen ruttna bort.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Sist jag körde om var det fasta saltkorn som slungades ut och studsade bort från plåten. Jag har också varit med om att det varit mera "blött". Hur som helst så är det inte mycket att göra. Vill inte såsa i 80km/h när det är 100-120km/h och jag vill hem.
Användarvisningsbild
av milktrucker
kör man i 100 km/h innan saltbilen saltat?
finns väl en anledning just till att dom är ute och saltar.....nu när folk inte kan köra bil längre
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:kör man i 100 km/h innan saltbilen saltat?

Det beror ju på. Ofta så saltar dom ju i förebyggande syfte och vägen är oftast helt ok i det ögonblick dom saltar.
Men det beror ju helt på, det gäller ju att kunna läsa vägen och göra en korrekt bedömning... Men det verkar ju vara en av dom många "lost arts" i trafiken...
av Aelgen
Blir det märken/skador i lacken från flygande saltkristaller (typ som stenskott) i samband med omkörning borde det i teorin väl gå att anmäla väghållaren? Han orsakar en skada med sitt fordon och åker vidare utan att tillkännage sig. Borde väl gå under smitning, då en liknande skada till skillnad från ett stenskott är någon som saltbilsföraren hade kunnat förhindra (genom att stänga av saltspridaren).
Dessutom, om en saltbil kör förbi parkerade bilar och stänker ned dem med salt, går väl rubricera som åverkan? Just pga att föraren gjort ett val, d.v.s köra med saltspridaren på istället för att stänga av den och undvika att stänka ned bilarna.

Missförstå mig rätt nu, kommer inte att polisanmäla någon stackars saltbilsförare om något av detta händer. Dock kommer jag givetvis påpeka dessa punkter till entreprenören om jag fått "saltskott" eller hittar min parkerade bil nedstänkt med salt.
Sierra94 skrev:Jag hatar dom och skyr dem som pesten. Varför salta dessa fina nyplogade vintervägar så det bara blir modd som man planar runt i?

Jag åker gärna omvägar på osaltade vägar fast det tar längre tid. Tankar hellre lite mer än ser bilen ruttna bort.
Samma här. Undviker i möjligaste mån saltade vägar både med tanke på bilen och av principskäl. Min väg till och från jobbet blev 6-7 minuter längre i november...
Saltet är i mitt tycke okej vid rätt omständigheter, såsom branta backar eller vid blixthalka på en vältrafikerad motorväg. Men det hör inte hemma på plana vägar med låg hastighetsbegränsning (Typ 50/60/70 vägar), där kan man istället köra saktare om det är halt.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]