Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om batteriet har varit med ett par år, så kan man ju tänka på att inte bära nyckeldosan i en ytterficka på kläderna nu på vintern. Antag att man har en liten bit att gå till bilen och det är rejält kallt. Man kanske skottar undan lite snö eller något annat. Då hinner batteriet att bli nedkylt om man inte har flera täckande lager över dosan.
Nicco skrev:En vän hade strul med keyless på sin V40, problem med att låsa/låsa upp när handtaget var blött eller smutsigt. Han var in till Volvo och gjorde någon typ av SW-uppdatering, efter det har det fungerat klanderfritt.
Jag tror det blir extra dåligt när bilen är riktigt skitig vid närmare eftertanke! Häromdagen när det slutade funka var den täckt i väg-klegg. Ska be dem kolla om det finns nåt nytt nästa gång den är inne på volvo. Tack för tipset!
Även jag ställer mig i ledet som det har fungerat helt problemfritt för, under bilens hittills rullade 14200 mil.
Användarvisningsbild
av EjS
crumpets skrev:Jag antar att det är samma system och leverantör i samtliga volvobilar så jag frågar här istället för modellspecifik.
Hur ofta funkar keyless för er? För mig kan den plötsligt välja att lägga av helt/halvt i perioder. Inga felmeddelanden. Batteriet i nyckeln bytt. Har till och med provat att hålla nyckeln i den handen som jag tar på beröringspunkterna på handtagen men det är totaldött. Andra dagar funkar det klanderfritt och kan göra så i veckor.
Känner ni igen detta som ett generellt problem med det tillvalet?
Aldrig haft en miss sedan 2009
20:e januari är den inbokad för uppdatering :) Ska bli kul att se hur det lirar sen. Bara för det har det såklart funkat 100% perfekt hela januari hittills!
Användarvisningsbild
av EjS
crumpets skrev:20:e januari är den inbokad för uppdatering :) Ska bli kul att se hur det lirar sen. Bara för det har det såklart funkat 100% perfekt hela januari hittills!
Har du larm i huset, ny router, eller annat som kan som kan "scramble" systemet.

Jag har för mig att det finns nån antenn i bilen för keyless. Är den fungerande?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad jag vet är det fler antenner. Du kan t.ex. inte bara stå vid vänsterdörren med nyckeln, och låta den som står vid högerdörren öppna sin dörr först.
Lite OT då jag inte kör med "keyless" men iaf. i våras gick en säkring på bilen i samband med att jag drog ut nyckel ur tändningen, poffa till under handskfacket.

Tänkte åtgärda dagen efter så klev ur bilen. Stänger dörren och trycker på låsknappen på fjärren. Inget händer. Tänkte direkt "ah säkringen" plockar ur den fysiska nyckeln och låser manuellt.

Dagen efter, byter säkring och testar låsa. Allt fungerar, dock bara om jag håller nyckeln mot förar rutan. Byter batteri i nyckel, samma sak. Testar reservnyckeln - samma sak. Tiden går, vänjer mig. Tills en dag jag märker att nyckeln fungerar till 100 procent.

Glädjen är kort, då jag kommer hem så märker jag att den inte fungerar igen. För att göra historien kort.. Kortare... Så fungerar nyckeln inte i carporten men hur bra som helst utanför. Fungerar bra innan säkringen flög.... Efter någon månad börjar det t o m att fungera i carporten igen... Någon som kan tro sig veta vad det berodde på?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]