Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, min dotter åker dessvärre Fårrd Focus 00a. Funkar Torque med att hitta
felkoder på ABS systemet ?
Till min Volvo har jag förstås PPC osv.
Någon som testat ?
Mycket tacksam för synpunkter.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det skulle kunna gå men det enda riktigt garanterade är ju såna felkoder som kan relateras till förändrade avgasvärden eftersom detta är det viktigaste i OBD-standarden. ABS kan bli knixigt men det finns en möjlighet helt klart.
Användarvisningsbild
av wissel
crumpets skrev:Det skulle kunna gå men det enda riktigt garanterade är ju såna felkoder som kan relateras till förändrade avgasvärden eftersom detta är det viktigaste i OBD-standarden. ABS kan bli knixigt men det finns en möjlighet helt klart.
Okej, känns lite svajigt att köpa denna då man inte är säker på funktionen. Har kollat på nätet men alla snackar bara om värden på motorer o annat...:-)
Användarvisningsbild
av crumpets
wissel skrev:
crumpets skrev:Det skulle kunna gå men det enda riktigt garanterade är ju såna felkoder som kan relateras till förändrade avgasvärden eftersom detta är det viktigaste i OBD-standarden. ABS kan bli knixigt men det finns en möjlighet helt klart.
Okej, känns lite svajigt att köpa denna då man inte är säker på funktionen. Har kollat på nätet men alla snackar bara om värden på motorer o annat...:-)
Motor är omfattat av OBD-kraven på ett annat sätt eftersom det i standarden ingår att bilbesiktningar m.m. alltid ska kunna kolla avgasrelaterade felkoder utan specialverktyg. Det enda man kan vara säker på med OBD-läsare är alltså motor och efterbehandling, allt annat som ABS är bara ren tur om man får :(
Användarvisningsbild
av lennarte
Sedan är det väl också så att dom allra flesta felkodsläsare som finns idag fungerar bäst med CAN-bussystemet som kom runt 2002 - 2004 och som idag är den "standard" som används av dom flesta. Före detta hade (i princip) varje tillverkare sin egen standard.

Mvh
Lennart
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]