Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jäverhammar skrev:Är detta ett sätt att försöka minska slitaget på vägbanan?

Antagligen, eftersom dubbat blir mer och mer förbjudet i länder runtom jorden(i dom länder där vinterdäck är ett måste, dvs..), och t om sverige har ju vissa vägar där dubbar är förbjudet.

Jag såg ett däck från nokian(tror jag) som hade aktiva dubb. Dvs normalt sett är däcket odubbat, med vid en tvär bromsning eller liknande kommer dubben fram.
Det är faktiskt en teknik jag tror skulle fungera väldigt bra - om dom får det att fungera på ett bra sätt. Tyvärr lär dom väl kosta skjortan och byxorna när dom kommer ut, vilket dessvärre sätter käppar i hjulen( :lol: ) för många...
Käppar i hjulen? Ja, dubbar :D
Lucif3r skrev:
Jäverhammar skrev:Är detta ett sätt att försöka minska slitaget på vägbanan?

Antagligen, eftersom dubbat blir mer och mer förbjudet i länder runtom jorden(i dom länder där vinterdäck är ett måste, dvs..), och t om sverige har ju vissa vägar där dubbar är förbjudet.

Jag såg ett däck från nokian(tror jag) som hade aktiva dubb. Dvs normalt sett är däcket odubbat, med vid en tvär bromsning eller liknande kommer dubben fram.
Det är faktiskt en teknik jag tror skulle fungera väldigt bra - om dom får det att fungera på ett bra sätt. Tyvärr lär dom väl kosta skjortan och byxorna när dom kommer ut, vilket dessvärre sätter käppar i hjulen( :lol: ) för många...
Det "halvaktiva" däck jag läst om med en slang som när den blåstes upp sköt ut dubben var rena skämtet.
Finns nån värre modell med en form av kugghjul med infällda kugg som fästes på utsidan av fälgen.
Problemet bör bli att aktivera dessa när de verkligen behövs och inte i onödan...
Kanske i framtiden när dylika ting kan kommunicera med bilen och få informationen därifrån?
[quote="Gotlandsbästa"]Igår kväll regn. När jag kom med nattbåten hade det fryst på. & på dan idag var det fortfarande ruskigt halt. Som vanligt sandar dom i vissa kurvor. Jag skulle aldrig köra dubbfritt här. Om dubben glider så glider väl dubbfria ännu längre!/quote]

Är det tunn ishinna på asfalt så finns det väl inte nödvändigtvis nåt för dubben att greppa i. Jag har iaf flera gånger accelererat ifrån bilen i andra filen fast jag hört hur hans dubbar förtvivlat försökte hitta grepp. Själv puttrar jag bara iväg. :)

Annars har jag märkt en nackdel, eller snarare kanske egenskap, med mina dubbfria R2:or. Det finns grepp, men om man väl låter det börja spinna så försvinner greppet typ helt. Med dubbdäck funkar det bättre att bara åka iväg med lite lätt hjulspinn och låta dubben hitta grepp vartefter.

Till saken hör kanske att jag har DSG-låda. Man har samma brist på fingertoppskänsla som med en vanlig slirautomat och dessutom är det svårare att starta mjukt när man inte har nån slirig momentomvandlare. Tar man det lugnt och fint som verum hälsofil går det hur bra som helst, men om man vill slippa vara sist från trafikljusen är det lätt hänt att man spinner loss då det är halt. Igår blev jag rökt i trafiljusen av en jävla 945:a. ;)

När man märker att man spunnit loss och släpper gasen känns det väldigt bra när friktionen mellan däck och underlag kommer tillbaks, det riktigt rycker till. Samma sak när man tvärnitar och ABS-systemet slutar pumpa den sista halvmetern.
Perc skrev:Jag har iaf flera gånger accelererat ifrån bilen i andra filen fast jag hört hur hans dubbar förtvivlat försökte hitta grepp. Själv puttrar jag bara iväg. :)

Kallas att kunna köra bil och känna underlaget :-)-)

945or är förövrigt fantastiska vinterpulkor(och inte bara pga. RWD). Du skulle bara veta hur många "nya skitbilar" jag körde ifrån med min 945a. Dom stod där och spann som fån medans en annan bara körde iväg :-)-) Ofta med reaktionen "vafan, det är ju inte ens halt här!" :lol:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång