Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag måste peta in en fråga. Det rekommenderas blad hit och dit. Alla är rörande överens om att det alltid är just bladen som är skit.
Nu menar jag rent generellt och inte just biltemas produkter. Jag har tidigare sett rekommendationer hit och rekommendationer dit. Sen läser man symtomen och inser att.. Vadå blad? Det är ju bilägare som inte ens vet hur man ska byta torkarblad?
Nu tänder säkert nån till och ryter ifrån.. Men ta två djupa andetag så får jag förklara.

När man byter torkarblad så är det inte slut med att man fått bladen på plats. Men det är där man uppenbarligen slutar, för sen är det fel på bladen om det inte blir perfekt.
Torkarbladsbyte innefattar ALLTID att man kontrollerar bladets vinkel mot rutan och korrigerar vid behov. Det har man gjort sedan torkarbladen i nuvarande tappning började tillverkas, det gör man även idag. Torkararmen SKA justeras så att anliggningsvinkeln blir rätt. Torkarblad tillverkas med en precision som är att likna vid nån gruvmaskin med 50år glapp på nacken. Med andra ord, precision är inte grejen. Därför ska armen justeras med bladet. Det varje gång ett blad inte fungerar direkt.

Olika symtom är olika fel.
Bladet hackar och slår mot rutan vid vändning: Torkarbladets släpvinkel är totalt fel. Den ska stå så nära 90grader som möjligt. Men just din arm är vriden åt nåt håll (problemet uppstår på vägen upp, eller ner, plus i vändningen). Då blir vinkeln fel. Problem uppstår. Korrigera genom att ställa bladet 90 grader mot rutan.
Du vrider fjäderstålet på torkararmen tills bladet ligger rätt, du gör det så nära nedre fästet som möjligt.
En del blad fungerar direkt, men oftast är dom mjukare och fungerar därför ett tag, det handlar inte om att dom bladen är mycket bättre. Dom ligger förmodligen lika fel.
Idealet när bilen är ny är att armarna står perfekt, men det vrider sej snabbt med åren. Det handlar om att korrigera några grader i vridningsvinkel. Det handlar inte om att nåt hamnar ett halvt varv fel.

Blad som slutar ta mitt på rutan: Du har en torkararm som fästet har vridit sej på. Anliggningsvinkeln är totalt fel och trycket på rutan avtar med vridningen upp på rutan. Åtgärda exakt likadant som jag visat på 850 serien. Armen ser naturligtvis lite annorlunda ut men det är exakt samma TYP av fel som åtgärdas på exakt samma sätt. När trycket är rätt så fungerar det korrekt med alla blad.

Nu tänker nån: Men det funkar faktiskt med dom dyra bladen eller så. Jepp.. grattis du har hittat ett blad som kräver mindre tryck eller så är bladet högre så trycket ökat på grund av det. Hursomhelst är inte det felet, det är armen som är problemet. Armen är inte konstruerad för ETT fabrikat på blad. Åtgärda genom att fixa armen alltså..

Då rullar tanken direkt om att jag har dyngfel.. för det bladet funkade direkt,, men inte det bladet. GRATTIS! Du har hittat ett blad som är exakt så motsvarande vridet att din arm står rätt för ögonblicket. Har du lyckan att ha en arm som är helt rätt vinkel på, så har du inte problem med några blad i princip. Men återigen så är precisionen på bladen så dålig att man nästan alltid får justera armarna, oavsett om det är blad för 900kr eller blad för 90kr.

Nedan inlånad bild på korrekt anliggningsvinkel. Den som ingen verkar kontrollera någonsin..

Så handen på hjärtat, brukar ni göra ovanstående innan ni dissar bladen och recenserar som bra eller dåligt?
Det känns verkligen inte så..

Bild
*pettson* skrev:Så handen på hjärtat, brukar ni göra ovanstående innan ni dissar bladen och recenserar som bra eller dåligt?Det känns verkligen inte så..
Jo, jag brukar faktiskt göra så. Det är enkelt på Volvon, men nästan omöjligt på Passaten. Torkararmen är mer än dubbelt så kraftig på den. En "lagom" skiftnyckel och lite "jädrar anamma" så brukar det bli ganska bra :lol:

Mvh
Lennart
*pettson* skrev:Inte undra på att det slängs käft.. och blad. Det viktigaste var ju inte med alls..
Då hade dom inte fått sålt så många blad :lol: :lol:
En annan sak (som han faktiskt nämnde på filmen) är att man (framför allt på vintern) måste rengöra torkarbladen emellanåt. För några år sedan (kanske ganska många nu) var det reklam för att man kunde tejpa en (speciell) remsa där bladen vände för att dom skulle bli "rengjorda". Någon som provade det? Det fanns t.o.m. reklam för att man skulle "fräsa" ett spår i rutan.... :-O) som bladen skulle "glida över"

Mvh
Lennart
Nej pettson, jag brukar inte göra så. MEN, jag har heller aldrig haft problem med mina torkare oavsett blad, och har heller aldrig svurit över "jävla skitblad" och gått och gnällt hos säljaren. :)
Eftersom jag aldrig haft problem med torkarna förmodar jag att mina armar inte har vridit på sig tillräckligt mycket ännu.

Att rengöra torkarbladen, speciellt på vintern... Hör inte det till sunt förnuft...?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag bytte torkararmar på min V70N för att få rätt vinkel på dem, och för att samtidigt få toppfäste för platta torkarblad. Då jag köpte den skrapade det för jävligt och jag orkade inte börja justera det efter att ha haft samma krångel med den gamla V70:n.

En sak som också kan påverka är sköljvaxet som automatiska biltvättar sprutar ut just före torkskedet. Ni vet, när vattnet pärlar av. Det ger en beläggning på ruta och torkarblad som gör att det börjar skrapa och väsnas helt i onödan. Jag undviker automattvättar pga det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]