Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Trafikverket kallar 4250 kg regeln för utökad b och b96. http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh ... attrailer/

Men detta kort har inget att göra med kort tagna till och med feb - 96. Du kan aldrig få den möjligheten att köra persbil kl2. Åker du dit och får ta om kortet försvinner denna förmån
av Vento
Kan inte säga att jag åker runt med så mycket last! Tycker bara det är smidigt med stor bil ifall man skall ha något med sig!:)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Det riktiga BE-kortet försvann 19/1-13. Vi som tog BE innan får dra släp över 3,5 tons totalvikt. Dvs ett BE-ekipage :D
BE-kort tagit efter 19/1-13 får inte dra släp tyngre än 3,5 ton. Dvs dom får inte köra ett BE-ekipage.
B96 eller utökad B behörighet har ni redan skrivit. Men då får ekipage väga upp till 4250kg. Så att dom större bilarna tex XC90 får dra en husvagn som har högre totalvikt än 910kg. Utan nu får en XC90 dra 1660kg & med BE 2250kg.
Användarvisningsbild
av wissel
WOW, med mitt KK sedan 1965 får jag dra 1660 kg ?
Har jag nu fattat rätt ? :shock:
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kolla upp era bilar på transportstyrelsen. Där står det svart på vitt vad ni får dra, under vilka behörigheter.

Du har inte utökad b behörighet som gäller den högre tot vikten 4250 kg bara för att du tog kortet innan 96. Den regeln ger dig bara rätten att köra pbil kl2 reggade fordon. Alltså större b reggade husbilar/bussar och andra kl2 fordon med totvikt över 3500 kg.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
wissel skrev:WOW, med mitt KK sedan 1965 får jag dra 1660 kg ?
Har jag nu fattat rätt ? :shock:
Jag tog siffror från min gamla xc90. Med den får man dra 910kg med B-kort. Osv...
Användarvisningsbild
av wissel
Hmm, Gotlandsbästa påstår väl motsatsen ? Kanske är jag för trött för att fatta just nu.
:-)
av Vento
Även om det blir V70 eller v60 så är jag sugen på en automat och gärna R-design!
Användarvisningsbild
av SvenB
Sierra94 skrev:Trafikverket kallar 4250 kg regeln för utökad b och b96. http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyh ... attrailer/

Men detta kort har inget att göra med kort tagna till och med feb - 96. Du kan aldrig få den möjligheten att köra persbil kl2. Åker du dit och får ta om kortet försvinner denna förmån
Ja det gäller att "vårda" sitt körkort. Jag tog körkort före 1996 och har dessutom A BE CE DE.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]