Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Ställde tiduret för att använda dieselvärmaren i morse för första gången denna höst. Ställde avgångstid till 7.30 och gick ut till bilen 06.00 för att köra iväg. Värmaren gick men jag fick skrapa rutorna och jag upplevde inte att den hade värmt kupen öht.

Nog borde jag väl ha bra med värme i kupen vid den tidpunkten? Visst kör värmaren igång en bestämd tid innan vald avgångstid eller går den på utetemperaturen och beräknar start utifrån den?

Motortempen låg i botten men det kanske den ändå gör även om värmaren fungerar?
Tar du bilen en och en halv timme innan inställd avfärdstid så kan du inte räkna med att ha en varm bil. Värmaren beräknar gångtid utifrån aktuell yttertemperatur.

//David
Är det första april?

Värmaren går max en timme och det när det är skitkallt ute. Värmaren är på 5kW och behöver inte gå en hel natt för att värma en liten bil som en motorvärmare på 500W.

35min gick min värmare imorse och bilen var helt isfri.

Ska du ha bilen klockan 0600 så ställer du tiduret på 0600.
Ok så den räknar ut starttiden själv alltså. Då är det nog förklaringen då det bara låg kring 0 grader. Har ställt värmaren till i eftermiddag och då ska jag inte köra iväg för tidigt.
Användarvisningsbild
av P210
Värmaren gick men jag fick skrapa rutorna och jag upplevde inte att den hade värmt kupen öht.
Förmodligen hade den precis startat, 5min brukar vara nog för att min ruta ska få isfria fläckar precis ovanför defrosterinsläppet vid ett par minusgrader och kupén börjar få värme, en kvarts gång brukar ge ordentligt utslag på temperaturmätaren.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]