Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
*pettson* skrev:Fråga: brukar ni efterdra när ni bytt hjul eller fått dom bytta?
Många brukar strunta i det, men som mek kan jag säga att fler borde göra det momentet.
Det är inte så sällan som man förväntar sej att köra muttersmacken länge då hjulen suttit sen februari eller nåt.
Där man istället nuddar med maskinen så lossnar det så lätt att det är otäckt.
Gör alltså efterdragningen efter några mil. Gör den för hand, precis som förr.
ja jag efterdrar för hand efter använt mutterdragaren. Jag drar tills de sitter, inte allt för hårt.
Användarvisningsbild
av ER
Givetvis efterdras det med momentnyckel till samma moment som det drogs med från början. Är ju heller inget problem med demontering när man aldrig drar med mutterknacken vid montering oavsett rostig snikplåtis eller lyxig aluminiumfälg.
Om det sen är som på XC:n rekommenderade 140nm eller som på dom andra där 110nm är värdet som rekommenderas har ju mindre betydelse då dom alltid är lätta att lossa med teleskopskaftet utan att ens ta i som när det dras med maskin av slarvig verkstad.
milktrucker skrev:är det så lyckat då?
med tanke på att utblåset från maskinen antingen blåser på användaren eller framåt på bilen
På scorpion är detta inget problem då utblåset är i handtaget framför luftnippeln så det blåser antingen rakt ner eller parallellt med bilen om inte hjulen står snett ställda av okänd anledning så det kan om man inte tänker till före blåsa mor dörrsidan. Man glor ju inte rakt in i denna under drift eller när man tar bort dragaren från slangen.
av osla
milktrucker skrev:är det så lyckat då?
med tanke på att utblåset från maskinen antingen blåser på användaren eller framåt på bilen
utblåset brukar ju vara bak mot slang anslutningen. iaf på dom knackare jag använt. men sen gör det ju inget om man får olja på bilen, är ju bara tvätta, att skruva är inte ett rent jobb
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Min mutterdragare för 349 kr från Jula är praktisk. Först lossar jag bultarna med ett förlängningsskaft genom att stampa på skaftet.

Det räcker att loss lite grann. Mutterdragaren är för mig praktisk då jag slipper det tråkiga med att sitta i en konstig ställning och skruva ut skruvarna för hand eller med förlängningskaftet.

Vroom, vroom och skruvarna är ute. :-) Samma sak när de ska dit igen och efteråt bara lite grann med förlängningshandtaget med hylsa.

Vid vägkanten räcker det med förlängningshandtaget.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja entrar bultarna med knacken så fälgen centrerar. Släpper ner bilen och drar sedan med moment. Funkar fint. Hade ett konstigt ljud i en korsning på bilen för ca tio år sedan. Visade sig att båda framfälgarna satt löst :shock: Efter det kollar ja alltid en extra gång så alla bultar är dragna.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Perra83 skrev:Ja entrar bultarna med knacken så fälgen centrerar. Släpper ner bilen och drar sedan med moment. Funkar fint. Hade ett konstigt ljud i en korsning på bilen för ca tio år sedan. Visade sig att båda framfälgarna satt löst :shock: Efter det kollar ja alltid en extra gång så alla bultar är dragna.
Jag glömde efterdra ett framhjul på en Passat och körde 6 mil och besiktigade bilen utan anmärkning. På vägen hem började bilen vibrera och då var det framhjulets bultar som behövde efterdras.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]