Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:
Giggs skrev: blev påbackad i fram så blir tvungen o byta båda fram och bak till de nya! :evil:
Måste varit en ordentlig smäll, om båda nummerskyltarna skadades. :D
Givetvis byter man både fram och bak när det numer är den nya varianten man får så det ser ut som tattare varit framme om man har ena typen fram och andra bak. Att sen nya ser fräschare och modernare ut gör ju sitt till att man byter så man slipper mellanrummet där skattemärket satt och numer bara förfular skylten.
Enklaste sättet att få bilen att sen välskött ut är nya skyltar som är fria från div skador som åren ger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nya skyltarna på gamla bilar (700-900 serien tex) ser helt skadat ut. Dagen nån backar på min 960 kommer bli minnesvärd :)
Användarvisningsbild
av ER
En skadad/blekt/stukad/böjd/skylt med hål och "dolda" skruvar/påklistad utan hållare osv. skylt ser slarvigt ut och tyder på misskötsel från ägaren och skadar bilens anseende i andras ögon, nya skyltar med jämna mellanrum tyder på skötsam ägare och ser alltid bra ut oavsett bil/ålder.
Användarvisningsbild
av Perc
mattish skrev:Det är många som skriver med sina Ajfåns märker man....

Ja den går att byta utan ingrepp på plåten. Titta på den så ser du hur.
De nya plåtarna ser moderna ut!
mattish skrev:Haha, det är nog dom där emoji som ställer till det.. Visst finns dom tillgängliga även från telefonen, men dom är ju inte så många som emojierna ;)

Vet inte hur det är med Windows men Mac OS X stöder Emoji fullt ut. Trots det ser jag dem inte när Robbi eller yuphin skriver.

Det är inte så konstigt egentligen, ett emojitecken är ett tecken precis som V eller % eller 7 och borde passera obemärkt från sändaren till mottagaren utan krångel. Det är troligtvis nån forumapp som "förstör" emojin på vägen och gör om den till text. Text som kanske konverteras tillbaks till emoji igen när någon läser med samma app, vad vet jag. Men för oss andra ser det idiotiskt ut. :lol:

Det kan inte vara forumet som sabbar emojin. Jag försökte just skriva några stycken och det sket på sig med ett felmeddelande när jag försökte skicka inlägget.

Angående de nya regskyltarna så tycker jag inte dom är särskilt snygga. Jag såg en flång ny svenskreggad Clio häromdan och trodde det var en öststatsbil tills jag såg S-märket. Men visst vänjer man sig, som alltid.

Ni byter ju ganska ofta också. Finland har haft samma regskyltar sedan hedenhös. Dom var svartbottnade med vit text först och blev vitbottnade med svart text nån gång på 70-talet. Sen kom EU-logon ca 2001, men själva skyltens design är fortfarande samma. Det stör dock lite att den är mindre och högre än de flesta europeiska länders skyltar, det ser lite dumt ut på fronten på min bil när fördjupningen i stötfångaren är för bred.
Användarvisningsbild
av Micce1980
yuphin skrev:Hur monterar man skylten?
Köp nummerplåtshållare, alt. använd dig av en superstark dubbelhäftande tejp som tål väta och värme, ett annat som jag ej föredrar alls är att man borrar två hål i nummerplåten och skruvar fast de.
Användarvisningsbild
av Giggs
SvenB skrev:
Giggs skrev: blev påbackad i fram så blir tvungen o byta båda fram och bak till de nya! :evil:
Måste varit en ordentlig smäll, om båda nummerskyltarna skadades. :D
Seriekrock!? :) Närå, som ER skrev så måste man ju byta båda för att inte få två olika modeller på skyltarna.
Mitt största problem med de nya skyltarna är mest det j*vla EU-märket man tvunget måste ha. För mig lika fult som "ölands djurpark"-klistermärke i bakrutan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
yuphin skrev:Hur är de gamla monterade? Passar samma hållare?
Du får allt bifoga bild om du behöver hjälp med det. Hållare kan se lite olika ut.
Användarvisningsbild
av TommyP86
ER skrev:En skadad/blekt/stukad/böjd/skylt med hål och "dolda" skruvar/påklistad utan hållare osv. skylt ser slarvigt ut och tyder på misskötsel från ägaren och skadar bilens anseende i andras ögon, nya skyltar med jämna mellanrum tyder på skötsam ägare och ser alltid bra ut oavsett bil/ålder.
Sant, på samma sätt som när man ser en 945 med kromad, tribaldekorerad plåthållare, dtm-utblås, 3 antenner och nya skyltarna. Eu skyltar såg sjukt illa ut på en 940 2004, och gör det än. Men, lyckligtvis är mina skyltar i mint condition, så jag slipper wt-stämpeln än så länge :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kanske är en marknad. Retronummerskyltar :)

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]