Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#916165
Hyundai har en utrustning som upptäcker och bromsar för fartkameran. Finns bara för den Sydkoreanska marknaden. Ännu så länge? Kanske finns även automatisk återgång till ursprunglig hastighet efter att kameran passerats?

http://kampanj.aftonbladet.se/hyundai/g ... rtkameran/

"Nu lanserar Hyundai teknik som kan upptäcka fartkameran och bromsa bilen. I nya Genesis har man kopplat samman navigationssystemet, där alla stationära fartkameror finns registrerade, med den adaptiva farthållaren. 800 meter innan fartkameran varnas föraren av en ljudsignal. Om du vidhåller en för hög hastighet sänker bilen automatiskt farten, tills du ligger under den lagliga gränsen vid fartkameran."


Fler länkar:
http://www.extremetech.com/extreme/1853 ... technology
http://www.cnbc.com/id/101805761
http://www.leftlanenews.com/hyundais-20 ... meras.html
http://interestingengineering.com/new-h ... wing-down/
#916183
Verkar i mina ögon perfekt att du inte kan köra för fort med farthållaren på. Det står ju tydligt att den använder GPS så att den skulle upptäcka fartkameran är nog inte rätt. Om man ser det i en förlängning så kan ju farthållaren lika väl hålla skyltad fart. Visserligen blir det nog problem med tillfälligt nedsatta hastigheter men jag tycker det är bra.
#916195
Lucif3r skrev:..............................................

Om folk är så ouppmärksamma att dom inte ens kan sakta ner inför en fartkamera så ska dom fanemig ha böter också... Hoppas verkligen det där skiten blir förbjudet i sverige.
Ganska märkligt att förbjuda något som gör att bilen bromsas ned till laglig fart.

Tvärt om, jag tror det med tiden blir lag på sådant här och det kommer att gälla på alla vägar så du inte kan köra för fort någonstans överhuvudtaget, för då autobromsas bilen
#916219
Den verkar ju sänka farten till laglig hastighet alla fall bättre det än alla dårar som tvärbromsar så fort dom ser en fartkamera för att sen köra 5-10km under gällande hastighet förbi den oftast är det såna förare som ändå kör i laglig hastighet men som ändå bromsar in för kameran. Har man en normal gps med fartkamerorna inlagda så får man ju ändå en varning i tid så att man kan sänka hastigheten om man skulle råka köra för fort.
#916231
Det är väl ingen positiv funktion precis...... :evil:

Hyundai säger rakt ut att det ok att köra för fort, vi ser till att dun inte åker fast. På gränsen till uppvigling.

HAde varit bättre med ett system som vet hastigheten på sträckan och kör enl. den.
Användarvisningsbild
av Camel
#916241
Är det inte konstigt? När det äntligen kommer en funktion som aktivt hjälper förare att hålla hastighetsgränserna så är en del emot. Men samtidigt är det många som retar sig på dem som överskrider hastighetsgränserna. Reaktioner att de som kör över tillåten hastighet minsann ska straffas rimmar väldigt illa med att majoriteten faktiskt kör/kört över tillåten hastighet. Men självklart är det ingen som med vilja kör över tillåten hastighet just vid en fartkamera.

Jag tror att myndigheterna här i Sverige kommer att vara negativa till Hyundais funktion så länge som den enbart agerar vid fartkameror. Böterna som inbringas av fartkamerorna kompenserar delvis den ekonomiska investeringen av fartkamerorna. Men om Hyundais system alltid skulle förhindra att hastighetsgränsen överskreds så är man nog mera positiv.

Men grundfrågan består: det är en majoritet som bryter mot många av dagens hastighetsgränser. Samtidigt är de flesta rättsmedvetna och vill faktiskt göra rätt för sig. En del vill detta så mycket att de t.o.m. tillrättavisar de som inte har ett beteende som passar just dem. Fast de inte är poliser. Men i grunden är inte hastighetsgränserna accepterade av tillräckligt många. Av vilka anledningar kan man naturligtvis diskutera. Men faktum kvarstår att en mycket stor del av trafikarbetet utförs över tillåten hastighet. I verkligheten.

Detta är ett mycket stort dilemma som bara blivit värre de senaste åren då man faktiskt sänkt många hastighetsgränser som en del av hänsyn till buller, partiklar, klimat, politisk korrekthet, favorisering av miljövänligt trafikarbete, osv. Alltså inte enbart trafiksäkerhet. Visserligen har genomsnittshastigheterna sjunkit något de senaste åren men tillräckligt många accepterar tydligen inte hastighetsgränserna då efterlevnaden totalt sett fortfarande är mycket dålig. Och den lär inte bli lättare att förbättra när man blandar in faktorer som inte har med trafiksäkerhet att göra.

Men oavsett om ett system uppfattas som orimligt eller inte kan mycket stor följsamhet erhållas genom fysiskt tvång och tekniskt styrning. Mycket större följsamhet uppnås på så sätt än genom hot med bestraffning som dagens övervakning bygger på.

Frågan är bara om vi alla får chansen att gemensamt besluta hur vi vill ha trafiken reglerad och vilka hänsyn som ska tas? Och att vi därmed skulle känna oss något nöjdare och gladare. Idag håller trafiksäkerhetsforskare på att bli överkörda av alla möjliga intressenter som lobbar för frågor som inte ett dugg har med trafiksäkerhet att göra. Så Hyundais system kommer nog i framtiden att finnas i alla bilar, men som en total reglering som alltid agerar. Inte bara just vid fartkamerorna. Och inte med trafiksäkerhet som det främsta argumentet.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]