Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#914809
joel80 skrev:Tycker inte det spar energi alls! Jag gör av med en massa extra energi på att sitta och svära åt folk som inte har vett att köra med lampor tända i dålig sikt! :D
Problemet är inte DRL som funktion i sig, utan bilmärken som inte har ljussensor, företrädelsevis Asiatiska bilar som Toyota, KIA mfl. På min bil tänds halvljuset utan problem när det skymmer på kvällen eller regnar. Eller när jag kör in i tunnlar. Jag tycker DRL är bra när jag är i länder där det är förbjudet att ha belysningen tänd dagtid.
av rid54
#914830
fjohan82 skrev:
joel80 skrev:Tycker inte det spar energi alls! Jag gör av med en massa extra energi på att sitta och svära åt folk som inte har vett att köra med lampor tända i dålig sikt! :D
Problemet är inte DRL som funktion i sig, utan bilmärken som inte har ljussensor, företrädelsevis Asiatiska bilar som Toyota, KIA mfl. På min bil tänds halvljuset utan problem när det skymmer på kvällen eller regnar. Eller när jag kör in i tunnlar. Jag tycker DRL är bra när jag är i länder där det är förbjudet att ha belysningen tänd dagtid.
Energibesparingen är mikroskopisk.

Ljusbestämmelserna är väl typ inom EU? Hur ofta kör man sin egen bil utanför EU och kan bli tvingad släcka sina DRL eller halvljus? Min uppfattning om grundfrågan är att JA det är en total flopp, eftersom regelverket inte tar hänsyn till att bakljusen är viktiga under andra förhållanden än "mörker" (som exvis dimma etc) och de automatiska system som finns inte funkar som man skulle tycka var lämpligt. Det är själva idén att ha ljus framåt men inte bakåt som är tokig; DRL skulle ha automatiska bakljus helt enkelt, då är det OK.
Användarvisningsbild
av perin
#914834
fjohan82 skrev:Jag tycker DRL är bra när jag är i länder där det är förbjudet att ha belysningen tänd dagtid.
Vilka länder har du varit i då?
Användarvisningsbild
av joel80
#914844
Problemet på väldigt många bilar med ljussensor är att de ändå inte tänder när det borde. I dimma, regn eller snörök blir det inte tillräckligt mörkt för många av dem.
Användarvisningsbild
av SvenB
#914855
joel80 skrev:Tycker inte det spar energi alls! Jag gör av med en massa extra energi på att sitta och svära åt folk som inte har vett att köra med lampor tända i dålig sikt! :D
Och jag gör av med energi att försvara DRL-förordningen. :D Nej det har jag lagt av med numera. Jag har slutat med att beskylla er motståndare att ha fel :wink:
av Droopy
#914866
Spar energi är nog det sista det gör, jag möter dagligen bilister som har halvljus och drl sammtidigt, vad är vitsen?
Sedan är ju de där eftermonterade mojängerna bara så grymt fula på de flesta bilar, ser ju verkligen ut som något biltema påhäng, och många sätter det på relativt nya bilar ochså.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#914943
Har jag skrivet det innan kanske? Att ha instrumentbelysningen släckt när DRL är på hade gjort att många inte glömt att slå på ljuset (och bakljuset då) när det blir mörkare ute. Det första man ser är att man inte kan läsa av instrumenten. Alternativt hade det varit vettigt med automatik som standard så halvljus och bakljus tänds automatiskt vid skymning men det finns ju inget sådant lagkrav, tyvärr.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#914945
Droopy skrev:Spar energi är nog det sista det gör, jag möter dagligen bilister som har halvljus och drl sammtidigt, vad är vitsen?
Sedan är ju de där eftermonterade mojängerna bara så grymt fula på de flesta bilar, ser ju verkligen ut som något biltema påhäng, och många sätter det på relativt nya bilar ochså.
Det är ju oftast så att ledlamporna (DRL) dimmas en aning (rätta mig om jag har fel) när ordinarie halvljus slåss på. Det är ett sätt att ge bilmodellen ett annat och karakteristiskt utseende.
Användarvisningsbild
av SvenB
#914952
Där tror jag du har rätt. Men vi är ju vana att reagera på att bilar kör med dimljuset påslaget samtidigt med halvljuset. Därför kommer samma reaktion om DRL lyser när halvljuset är påslaget, om än med reducerad effekt på DRL.
av Sharkbait
#915039
Bosse9988 skrev:Har jag skrivet det innan kanske? Att ha instrumentbelysningen släckt när DRL är på hade gjort att många inte glömt att slå på ljuset (och bakljuset då) när det blir mörkare ute. Det första man ser är att man inte kan läsa av instrumenten. Alternativt hade det varit vettigt med automatik som standard så halvljus och bakljus tänds automatiskt vid skymning men det finns ju inget sådant lagkrav, tyvärr.

Problematiken är EU.

I Sverige skall vi ha belysning fram och bak på oavsett vilket läge ljusreglaget står i.

Då slipper vi i Sverige lata/okunniga/oaktsamma bilförare eller tillverkare som måste ha natt för deras funktion skall tända belysningen.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]