Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av persve
Om du tittar på de länder som behållt vänstertrafik så är de flesta öar. Finns visst några afrikanska som kör vänster också. Så anledningen är att underlätta trafiken vid landsgränser. Fanns tydligen en sträcka i jämtland som det var högertrafik på före -67 eftersom många norrmän använde den vägen. Var för övrigt på cypern för lite sedan och körde vänstertrafik, det svåraste var att komma ihåg att gå till rätt sida när man skulle hoppa in bakom ratten och bilbälte famla man i luften efter :D . I övrigt var det inga problem.
Användarvisningsbild
av vetten
HeHe. Jag körde upp för mitt körkort i vänstertrafik 1967 men på den tiden fick man vänta två veckor innan man fick lappen så mitt kom en vecka efter omläggningen men jag hade aldrig några problem att byta sida på vägen fast man var uppväxt med vänstertrafik.
Kan inte heller minnas att det var några större problem i trafiken för andra heller men det var ju inte lika många bilar som idag heller och inte samma hets som idag heller sen var det ju begränsad hastighet också den första tiden.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Vad var egentligen anledningen till att byta från vänster till högertrafik? Känns ju rätt onödigt egentligen, australien och england har ju överlevt med vänstertrafik i dagens samhälle så...
Sverige var väl ensamma i grannskapet om att ha vänstertrafik. Dessutom kan jag tänka mig att det var betydligt mindre jobb att bygga om Sverige, det fanns väl inte så många motorvägar och andra komplicerade konstruktioner 1967. England skulle säkert ha velat bygga om också om dom fått chansen, men det blev nog säkert ganska mycket dyrare. Eller så skulle dom haft för stort ego för att anpassa sig till resten av världen. :)

Rätta mig om jag har fel, men är det inte typ uteslutande gamla brittiska kolonier som dras med vänstertrafik i dagsläget?

Men det jag inte fattar är varför man hade vänsterstyrda bilar och vänstertrafik? Man kan väl knappast skylla på brist på tillgång på högerstyrda bilar med tanke på den brittiska marknaden.
av Rådlös
Själva motorvägarna var nog inget problem. Det var mera i städerna och annat där det delades upp i olika filer och körfält. Det kan ju se väldigt olika ut beroende på vilken riktning man kör i, ut ur stan eller in i stan. På sådana ställen blev det mycket omläggningar inför högertrafiken.
Vad det för övrigt gäller motorvägarna så hade man byggt många motorvägar i närheten av stan och sedan några mil ut på landet. Där övergick ofta motorvägarna till vanlig 90 eller 110-väg. Men vid den här tiden började man bygga större sammanhängande vägsträckor från stad "A" till stad "B". Det fanns undantag med hela sträckor redan tidigare, men dom var lätt räknade. Framförallt var dom inte så långa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Perc skrev:England skulle säkert ha velat bygga om också om dom fått chansen, men det blev nog säkert ganska mycket dyrare. Eller så skulle dom haft för stort ego för att anpassa sig till resten av världen.
Det var ganska långt framskridna planer i England också vid denna tid. Vad det "stupade" på vet jag inte men det hade nog blvit enorma kostnader + att alla bilar hade blivit felvända

Mvh
Lennart
av dissonans
Vi dras ju fortfarande med vissa vägar som är byggda för vänstertrafik, t ex E6 förbi Ängelholm. Det märks främst genom korta påfarter och långa avfarter (eftersom de byggdes tvärtom). Finns dock planer på att rätta till detta.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]