Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Malmstroem skrev:Jag kör en bil med dubbat, och en bil med dubbfritt.

Jag stod också i valet och kvalet mellan Hakka R och Conti TS830. Mitt val blev Hakka R, eftersom jag trots allt kör relativt mycket på vinterväg -- där ett vinterdäck av europeisk typ är märkbart sämre.

Jag är nöjd med mina Hakka. De är instabilare än sommardäcken, och även instabilare än dubbdäck. Dock är det i mitt tycke ingen katastrof. De har hyfsat fäste och man får köra överallt med dem. Jag är helt övertygad om det fungerat i princip lika bra med TS850 också. Bättre på asfalt, men sämre på vinterväg.

När det blir dags att byta kommer jag nog att fundera på TS850 igen. Dock tror jag att det blir Hakka R2. Igen. Men på en bil behåller jag dubbdäck. :wink:

(Det finns inget val som fungerar för alla. Fundera på hur och var du kör, och vad du prioriterar. Sedan bör det vara relativt lätt att välja.)
Instämmer, bra sammanfattning...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
swed skrev:Hakka R2 (och alla nordiska dubbfria) har både mjuk gummiblandning och mycket sajpningar, för att kunna få grepp utan dubb.

Dom senaste generationerna har blivit bättre vad det gäller stabilitet och till vardags är det OK,
MEN gör en undanmanöver e.dyl. och det är en enorm skillnad, i synnerhet mot sommardäck.
Samma fenomen finns inom bromssträckor.

Det är därför man inte ska åka på dubbfria sommartid!

Swed
:mrgreen:

Kul, vi säger samma ska men du sade det utan att använda ordet fortare :mrgreen:
VolvoB20 skrev:Har kört europeiska friktionsdäck. Inte lika vassa i riktigt vinterväglag men helt överlägsna i hållbarhet och regn, icke isbelagd väg och i hög fart.
Är det halka går det att köra fortare med nordiska, är det inte halka går det att köra fortare med europeiska.
Användarvisningsbild
av swed
VolvoB20 skrev:
swed skrev:Hakka R2 (och alla nordiska dubbfria) har både mjuk gummiblandning och mycket sajpningar, för att kunna få grepp utan dubb.

Dom senaste generationerna har blivit bättre vad det gäller stabilitet och till vardags är det OK,
MEN gör en undanmanöver e.dyl. och det är en enorm skillnad, i synnerhet mot sommardäck.
Samma fenomen finns inom bromssträckor.

Det är därför man inte ska åka på dubbfria sommartid!

Swed
:mrgreen:

Kul, vi säger samma ska men du sade det utan att använda ordet fortare :mrgreen:
VolvoB20 skrev:Har kört europeiska friktionsdäck. Inte lika vassa i riktigt vinterväglag men helt överlägsna i hållbarhet och regn, icke isbelagd väg och i hög fart.
Är det halka går det att köra fortare med nordiska, är det inte halka går det att köra fortare med europeiska.
:-)-)

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]