Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
llesrof skrev:Fortfarande nöjd med Kugan? Jag är lite intresserad av en sådan.
Hej!

Sorry att det tog liiite tid innan jag svarade :oops: men som ni kanske ser så är jag en Mazda ägare nuförtiden...bytte bort Kugan I höstas. Våra erfarenheter av Ford Kuga förutom det vi redan tidigare skrivit i tråden är....

Andra vintern efter haveriet hade bilen frystendenser igen, motorlampan lyste från och till och motorn gick lite segt...lät bilen stå i varmgarage i 1vecka och efter det funkade bilen bra resten av vintern.
I våras så var bilen in på service och dom såg att det fanns en felkod på turbon, felkoden nollades och mig veterligen så hade inte vi nå problem med den efteråt. Men har hört att turboprolem är ganska frekvent på vissa årsmodeller.
Så i juli efter ca6500mil så havererade generatorn, ny beställdes (ca3500kr) och den byttes av mig ;-//
Därefter så körde vi bilen ca100mil då var det dags för nästa strul, bilen startade inte :evil: Visade sig att i koppen där bränslefiltret satt monterad finns det en backventil, och den var trasig (vanligt fel) och dieseln åkte tillbaka till tanken, en ny bränslekopp beställdes.
Tror ni att en Ford från 2010 har självluftande bränslesystem NEJ! :roll: så I väntan på den nya bränslekoppen så fick jag avlufta Kugan med en egengjord pump ;-//

Måste faktiskt ge en stor eloge till Nordiska Bil i Lulea. Otroligt proffsiga och hjälpsamma...fick till och med hjälp via telefon vid generatorbytet!!!

Ford Kuga är en otroligt fin dragbil (skön och köra), snygg, bra värme, man sitter högt, bra lysen (xenon) men kvalitén är inte den bästa. Så om du ska köpa en beg Ford Kuga (2008-2012) håll koll på följande...(gäller diesel)

1. Ska du köra på vintern :mrgreen: köp en med bränslevärmare.
2. Är det kallt långa perioder och du bara kör korta sträckor låt bilen stå i varmgarage då och då.
3. Kolla om turbon är bytt.
4. Generatorproblem är vanligt.
5. Kolla om Bränslefiltret/koppen är bytt.
6. Jag tyckte inte om den 6växlade lådan, så aut rekomenderas.

I höstas så fick vi nog, bytte Kugan mot en ny Mazda CX-5 och hittills så är vi 100% nöjda med bilen :-DD men återkommer med omdömme om den senare I vinter.

//Ola
av llesrof
Bättre sent än aldrig :D Intressant läsning. Kugan känns lite som en en chansning och jag har nog ärligt talat redan lagt planerna på en Kuga på is. Vill man ha driftsäkerhet så är det nog inte Ford som är som är förstahandsvalet. Men den är snygg. Jag överväger sydkoreanskt just nu. Fast jag är lite ambivalent eftersom jag trivs bra med min gamla XC70 och det mesta känns som ett nedköp.
Användarvisningsbild
av olafixar
Ang turboproblemet så är det ett känt problem för Ford, tydligen en böj på nå rör som är fel men tyvärr så får Kuga ägarna själva betala för reparationerna :evil:
av Larzan
Grattis till Mazdan
Står i väntans tider på en CX-5 sport awd.

Har mailat till Mazda Sverige och ställt lite frågor angående DPF, navigator, extraljus mm och döm om min förvåning så hade jag svar inom ett par timmar.

Jag ställde ungefär samma frågor till Volvo kundsupport 2009 och har fortfarande inte fått svar.
Men det ska bli skönt med märkesbyte snart.

Har du husvagnsspeglar till din, i så fall vad använder du för modell?
av ztaffans
Är du fortfarande 100% nöjd med Mazdan.
Funderar nämligen själv på att köpa en. Har länge funderat på en xc60 men har börjat tänka om eftersom den känns orimligt dyr med samtidigt urusla garantier.
Hur upplever du Mazdan när du nu kört den ett tag, känns den bullrig och vad ligger du på för verklig bränsleförbrukning?
Någon med tips om det finns något Mazdaforum?
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]