Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#905669
Lucif3r skrev:450hk med 3(!!) turbo-agg? Det är ju mer löljigt än dom gamla V8orna med knappa 150hk. Ljudet var ju inte mycket att skryta med heller, som en gammal 850 med lite grövre avgas typ...
... Hade man velat få endast toppeffekt hade man såklart tagit tre andra agg. Detta är ju så klart för att få en jämn kraft upp till 450.
av *pettson*
#905681
Det enda nya under himlen är väl egentligen att släppa utvecklingen utanför sina egna dörrar. Allt annat presenterat är gamla ideer om än förmodligen förfinade för en bättre körbarhet som dom racingmotorer som är grunden, inte har.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#905688
hk i all ära, men det är vridmomentet som är intressant
står inget om vridet från motorn, men chansar på att det hamnar på ca 500-550 Nm, dvs en högvarvig motor som endast har hög effekt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#905810
Eh... Nja...! Varvar du ur den är det i allra högsta grad effekten som är relevant. 500Nm är ju f.ö. riktigt brutalt ändå.
*pettson* skrev:Det enda nya under himlen är väl egentligen att släppa utvecklingen utanför sina egna dörrar. Allt annat presenterat är gamla ideer om än förmodligen förfinade för en bättre körbarhet som dom racingmotorer som är grunden, inte har.
Alltså.. Ingenting är ju nytt i så fall. Koncepten har funnits sen 70talet... Att faktiskt få allt att hålla och gå att köra däremot är något helt nytt.
av *pettson*
#905846
Hållbarheten har funnits i en herrans massa år. Dom som inte fått saker att hålla har inte heller beräknat rätt. Eller.. snålat in på materialet. Att få ett 2 liters block att hålla för 500hk har inte varit nåt problem sen tidigt 80 tal för dom som inte gått några genvägar. Det är långt mycket mer sönderspikade kolvar och spräckta block o krökta stakar bland dom som antingen inte förstår bättre vid byggnation, eller om dom tar medvetna chanser.
Det jag menar med körbarheten som inte funnits tidigare är att man dels gjort olika steg i laddningen så gott som steglösa, men ändå fungerande över hela.registret. Det tack vare nya turboaggregatsgeometrier och elektronisk styrning av wg ventiler på ny nivå. Man har också kombinerat kompressor med turbo. Tidigare fanns en tydlig ketchupeffekt när man laddat på. Nåt som ska vara borta. En annan del som inte funnits sen tidigare är optimal styrning av bränslet medans man har laddtryck.
Det som grämer mej är att man valt en genväg med en elkompressor till grundladdet. Det lär straffa sej i vårt klimat i slutändan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#905899
Lucif3r skrev:Men 'ketchup effekten' är ju en stor del av charmen med att gasa turbo :-)-)


... Eller är jag ensam om att tycka det? :roll:
Ligger en hel del i det.

Gamla D5 185 hk hade ju en sådan. Ville men köra ekonomiskt o mjukt höll man sig under punkten där kicken kommer, ville man köra lite sportigt varvade man över.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]