- lör 27 sep 2014, 12:27
Staten har ALDRIG ägt hela SBP.. någonsin.
Bilprovningens ägarbild har varit oförändrad sedan företaget grundades 1963. Staten är huvudägare med 52 procent av aktierna, resterande 48 procent är fördelade på tolv ägare:
•Motorbranschens Riksförbund
•Bilförsäkringsföretagen: Folksam, Länsförsäkringar, If, Trygg Hansa, Roppongi, (f.d. Ansvar)
•Motormännens Riksförbund
•Motorförarnas Helnykterhetsförbund
•Kungliga Automobil Klubben
•Svenska Taxiförbundet
•Sveriges Åkeriföretag
•Svenska Bussbranschens Riksförbund
Clonetom skrev:Någon missuppfattning?Lucif3r skrev:Själv besiktar jag fortfarande på "riktiga" besiktningen, samma station som alltid, så jag har inte märkt något av skillnaden, förutom att det kostar 50spänn mer nu för tiden, men det kan jag leva med...Hur menar du nu ??
En prishöjning är i regel aldrig något possitivt för kunden :) Men men, vi har ju inte mycket att säga till om... Man kan ju gärna inte vägra att besikta bilen :roll:
Den "riktiga" finns ju inte längre ,om du menar den statliga bilprovningen alltså.
Att nån annan aktör köpt verksamheten och personalen gör ju inte dem till samma dom förr bara för att de är i samma byggnad.
Att de sedan har höjt priset och dessutom ger dej mindre info ang bra att veta osv är en annan baksida av det .
Förr kunde man be dem om tips och råd ang felen och de sa typ "du borde nog kolla upp ......till nästa år" osv men får du nu betala extra för.
Staten har ALDRIG ägt hela SBP.. någonsin.
Bilprovningens ägarbild har varit oförändrad sedan företaget grundades 1963. Staten är huvudägare med 52 procent av aktierna, resterande 48 procent är fördelade på tolv ägare:
•Motorbranschens Riksförbund
•Bilförsäkringsföretagen: Folksam, Länsförsäkringar, If, Trygg Hansa, Roppongi, (f.d. Ansvar)
•Motormännens Riksförbund
•Motorförarnas Helnykterhetsförbund
•Kungliga Automobil Klubben
•Svenska Taxiförbundet
•Sveriges Åkeriföretag
•Svenska Bussbranschens Riksförbund