Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Idag hade jag en (lång) sväng i 2012 911 GT3.

Det är utan tvekan den mest extreme bilen jag åkt.

Mer extrem i ljud, fjedring och mekanisk känsla än tex nya C7'an men samma sak lite grann.

En sak som är överraskande när man är van med modern turboladdade motoren är hur bra drag och respons där finns i motorn när den är optimerad för ingenting annat än effekt och bara har volym och ingen turbo etc.

Nu längtar jag efter en sväng i nya Polestar och sedan välja och börja spara för en av ovanstående bilar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Välja mellan GT3 och en Volvo polestar var en udda duell :shock: Extremt fin bil dock. GT3 är ju klart mer respekt än en töntigt turboladdad GT2 vilken dag som helst.
av Lövet
Hade förmånen att få köra 997 GT3 RS runt Mantorp ett par varv förra året. Det är den hårigaste bil jag överhuvudtaget har provat. (Ferrari 458 och Lamborghini Gallardo LP 560 inkluderat).
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:Hade förmånen att få köra 997 GT3 RS runt Mantorp ett par varv förra året. Det är den hårigaste bil jag överhuvudtaget har provat. (Ferrari 458 och Lamborghini Gallardo LP 560 inkluderat).
Ja - och det är nog det som gör att jag väljer en annan bil. Den är fantastisk på bana - men vardagskörning och motorväg det tröttnar man på.

Så frågan är om man ska ha en lite roligare bil som nr. 2 eller behålla 2 kombibilar och då köpa nr. 3 utan kompromis - antingen utan reg med auto-släp eller tysk reg med garage i Flensburg och bara åka i Tyskland (danska skatteregler gör att nyare beggad gt3 kostar 2-3 M DKK om du ska åka i Danmark).
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets skrev:Välja mellan GT3 och en Volvo polestar var en udda duell :shock:
+1

Heeeeeelt olika bilar ju. Jag vill påstå att Polestaren inte är sååå himla olik en vanliga S60 T6, den är lite bättre på det mesta avseende köregenskaperna, men i grunden är det faktiskt samma bil.
Användarvisningsbild
av EjS
Jovisst är det olika bilar men när det gäller bankörning går det inte ens med en GT3 om den inte är ombyggd för race. På Nürburgring går en GT3 på bumper stop flera ställen på banan och hjulgeometrin är fel.

Så i båda fall ska man sätta upp bilen för race och frågan är då vilket kompromis man vill leva med.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]