Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:Fordonsgas=metangas av biogas och/eller naturgas.
Då har dom ändrat det sedan jag jobbade med det. Jag gick flera utbildningar i ESSO's regi under denna tid (det är nu några år sedan) och då var fordonsgas = Butan/Propan = gasol. Detta finns (vad jag vet) fortfarande kvar i Europa och dom måste ju kunna tanka här också. Det är kanske samma gas idag och att du kan köra på vilket som. Det är möjligt att det är som du säger, men "på den tiden" jag jobbade med detta var det skillnad på naturgas och fordonsgas (Gasol) och det gick inte att köra en "gasolbil" på naturgas. Hurvida det gick tvärt om vet jag faktiskt inte (kommer i alla fall inte ihåg). Det var i alla fall olika påfyllningar och naturgas var då till tyngre fordon och industrin. Biogas fanns inte alls vid denna tid, men det har ju hänt en del sedan dess.

Mvh
Lennart
av NilsO
"Motorgas" kallas det som du menar, förkortas LPG. Det är ungefär gasol. Sådana bilar är mycket ovanliga i Sverige.

"Fordonsgas" kallas det som gasbilar kör på. Det är mest metangas, som både kan komma från fossila källor (naturgas) och förnybara (biogas).

Den största skillnaden rent praktiskt är att gasol förvaras flytande vid relativt lågt tryck (ca 20 bar) medan fordonsgas/metan förvaras i gasform under stort tryck (man brukar kunna tanka upp till 200 bar ungefär). Därför är bilarnas tankar helt olika. Det skedde några hemska olyckor för något tiotal år sedan när folk försökte fylla på "gasol"-bilar på tankställen för fordonsgas.
av xxargs
det är inte ens 10 år sedan, bara några år sedan som några från östeuropa via hemgjord adapter tankade fordonsgas till gasoltub med dödsolycka som resultat.

Det har nog lite som tidigare nämnt att fordonsgas var förut = gasol medans nu avser komprimerad till 200 Bar naturgas. Därför måste man ha koll om det står LPG eller CNG...
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta verkar fullständigt livsfarligt med så pass lika namn på så pass (numera då) olika saker Det är ju (förmodar jag) olika munstycken att tanka med, men det hjälper ju inte om man har en egen hemmagjord adapter. När jag jobbade med detta hade vi några olika adaptrar på macken för det var olika munstycken i olika länder, men alla hade då samma gas, LPG. Man blir aldrig för gammal för att lära (förutom dom stackarna då), men då finns alltså inte Gasol (LPG) att köpa vid pump längre då?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Även här kör lokaltrafiken med biogasbussar från MAN :roll:
av Rådlös
Kalle: Du får vara en sorts "hörnstolpe" i den här debatten med fordonsgas. Norr om Uppsala finns det 5 (fem) tankstationer för fordonsgas, Gävle, Sundsvall, Östersund, Skellefteå och Boden. Vill man göra något för att minska fossilberoendet krävs det mycket mer än så.
Tråden handlade om ED95 från början. Jag vet inte hur många tankställen det finns där, men gissar: Örnsködsvik, Stockholm (Jordbro) och SL's garage som kanske är flera men inte för allmänheten. Sedan är det väl rimligt att det finns något på Scania i Södertälje också? Även här krävs det mer handling än ord. Man har sagt ett årtal när Sverige skall vara fossilfritt, jag tror man pratar om 2030? Vi är strax där! Visst, det kostar, men blir ju aldrig billigare för att man väntar. (Vad väntar man på?)
Jämför med E85. Där finns det över 1800 stationer i Sverige. Klart mest i Europa. Ett tag var det fler än i USA t.o.m. Men på E85-området har petroleumindustrins antipropaganda varit effektiv och kvävt många FFV-bilar och satsningar.

Låt oss ta en titt på det andra alternativet, elbilar. Dom behöver laddning. Börja här: Sverige har ca 4 miljoner personbilar. Hur många av dessa 4 miljoner bilar har en egen parkeringsplats med eluttag för motorvärmare? Vissa används på ett sådant sätt att dom behöver två uttag, ett hemma och ett på jobbet. Tänk nu om att det är ett ladduttag i stället. Förmodligen ganska enkelt att göra om det?
Detta var dom som hade uttag. Nu skall vi ordna uttag till alla dom som inte har något. En betydande merpart av dom har inte ens en egen reserverad parkeringsplats!

Alla bara pratar om att det blir bättre i framtiden, men ingen lyfter ett finger för att göra något.

Själv kör jag alltid på E85. Det är ett bränsle som finns här och nu.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av ingesjo
Hej
Om vi behövere 2 uttag för 4 miljoner bilar innebär i runda tal kanske 2 miljoner uttag som används mitt på dagen en vardag.
Låt oss säga under toppen av laddning så använder vi 10 amp / uttag under denna period ger ca. 2kW /uttag.
blir väl en 4 mega Watt,,,
Var kommer dom MegaWatten ifrån ?
Siffrorna ovan är troligen felberäknade men jag är trött efter en jobbig dag på jobbet.
Användarvisningsbild
av lennarte
ingesjo skrev:Om vi behövere 2 uttag för 4 miljoner bilar innebär i runda tal kanske 2 miljoner uttag som används mitt på dagen en vardag.
Låt oss säga under toppen av laddning så använder vi 10 amp / uttag under denna period ger ca. 2kW /uttag.
blir väl en 4 mega Watt,,,
Det ser ut som vi behöver bensin (och diesel) ett tag till....
Tankade E85 i min 740 idag. Ska bli spännande att testa det nu när bilen är Ok. Kanske "lägger upp" en tråd om det på 7/900 sidan.

Mvh
Lennart

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]