Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev: Jag menade att när man har en flexifuel är det "hål i huvudet" att inte köra på E85 när det finns att tillgå
Jodå, den biten fattade jag och det var inget menat mot dig eller någon annan. Bara en fråga "rakt ut" varför det har blivit så tyst om etanoldrift. Den är ju trots allt det mest miljövänliga som finns att tillgå för "vanliga" bilförare. Nu när jag (äntligen) har fått min "kära" 745-a att gå riktigt på bensin så ska jag börja köra på E85 igen. Inte för att jag "tjänar" på det utan för att det går att göra. Jag kör alldeles för lite för att få "ekonomi" i det. Jag körde flera åt med min gamla 144 -72 på E85 utan problem, så det ska säkert gå bra. Jag är inte den som byter bil så ofta och inte till särskilt nya heller. Den nyaste bil jag haft var min första bil. En Opel Rekord -59 som rullat 16000 mil inhandlades till det fantastiska priset av 400 kr 1972. Den körde jag ytterligare 8000 mil med under 6 år innan den "trillade sönder" av rost.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av TommyP86
lennarte skrev:
TommyP86 skrev:Biltillverkarna har mycket stora utvecklingskostnader på diesel gentemot bensin.
Utveklingskostnader är alltid bra att skylla på. En modern bensinmotor är också utvecklad under lång tid och hade det lagts ner lika mycket tid på utveckling av etanoltriften hade vi inte haft någon CO2 diskussion (vad det gäller biltrafiken) alls idag. Lobbyisterna i dieselindustrin ärende fick regeringen att stoppa bygget av etanolfabriker baserat på skogs och lantbruks avfall för några år sedan. Nu ska det göras "miljövänlig" diesel istället av samma råvaror.

Mvh
Lennart
Visst är det så. Men diesel är en "smutsigare" produkt än bensin, och därav kommer merkostnaden. Man jobbar hela tiden i motvind miljömässigt. Personligen hade jag gärna sett att dieselbilarna försvann och ersattes med etanol (gas gör oss mer beroende av vår snart nya regerings kamrater i öst). Det går, så varför inte göra det. Det kostar mej lika mkt (500kr) att åka s40 2,0d till jobbet, som att åka min v70 t4f, som dessutom är skodd med 245/40-18. Så ekonomiskt finns ingen större vinst på diesel. Och då är utsläppen så nära noll man kommer på en personbil 2014.
I fallet 2,0d är det desdutom partikelfilter kamremsbyte samt fordonsskatt som kommer till.
Lastbilar har tillverkats för e100 drift, men aldrig slagit eftersom resten av europa inte är intresserade.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]