Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ämnesraden tog tyvärr slut så jag fick inte hela beskrivningen. :)

Jag har en Eberspächer parkeringsvärmare med fjärrstyrning och den vägen kan jag även köra kupéfläkten för att ventilera ur bilen. Jag brukar göra det varma dagar när jag åker från jobbet.

Idag var det en fin sensommardag, 20-22 grader i skuggan och sol från klarblå himmel. Bilen hade stått i solen som vanligt. En kvart före hemgång startade jag fläkten. När jag kom ut till bilen var det rinnande kondens på vissa rutor (inte på alla, antar att det har med solens läge att göra) och det var som att sätta sig i en bastu där nån nyss kastat vatten på kaminen. Kläderna började klistra sig på kroppen osv.

Bilen är min Octavia, snart två år gammal och med under 30 000 km på mätaren. Den är servad i nu juli och jag förutsätter att kupéfiltret ingår där eftersom jag sa åt dem att göra rubb och stubb. Stannade till hos handlaren påväg hem och frågade och det är tydligen inte vanligt att AC-dräneringen sätts igen heller.

Det har inte regnat på en vecka, förutom några få stackars droppar i förrgår.

Nån som har nån aning varifrån denna kondens kommer? Det är heller inte vått på golvet och jag har aldrig märkt nåt annars när jag kör. Bilen immar inte osv. Det hände bara nu då kupéfläkten gick en kvart med avstängd motor.
Ja det krävs ingen ingengörseksamen för att lista ut vad som är fel. Det är inget fel. Du har kört ACn varje dag för att få det skönt och behagligt i bilen. Fukt blir stående kvar i förångaren som du sedan ventilerade ut i kupén.

Därför stänger ja av ACn på hösten för att slippa få stående fukt som sedan ventileras ut i bilen när dieselvärmaren går.
Jag förstår att det lämnar fukt kvar i förångaren, men såna mängder? :shock: Jag borde ha tagit bild, det var riktigt hemskt. Ungefär som när nån slängt en halv liter vatten på bastukaminen och man kommer in med kläderna på.
samma problem på pappas xc70. nu när man måste börja köra lite värme i bilen så börjar det imma igen. och kör man diesel värmaren så rinner det från alla rutor och så har det varit hela sommaren. sen rinner det inget kondensvatten under bilen när ac:n går så i vårat fall är det nog dräneringen. men har inte hittat någon slang än

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]