Lite info:
Det är en 1,8 liters 4:a med 140 hk. Tro mig när jag säger att där är kraft så det räcker till bilens vikt på ca: 1000 kg. Den normala motorn finns där av en anledning och det är för att bilen inte skulle vara svindyr i försäkring och med en motor direkt tagen från Corollan var produktionskostnaderna lägre. Bilen är byggd så långt det var möjligt med standardkomponenter redan tillgängliga till andra Toyotabilar.
Fälgar från en Corolla från den tiden passar rakt på bilen t ex. Bromsarna är samma som på andra Toyotabilar. Däcken är inte extrema på något sätt där bakdäcken visserligen är bredare än de där fram men att det är 185-profil fram beror på att styrresponsen blir bättre och kvickare då. Gen 3 fick lovord i alla tester då i början på 2000-talet när den lanserades.
Vad som däremot fick skit 2001 var den då lanserade SMT-lådan (tillval) som ansågs växla upp för sakta. Det kan jag, med just den lådan, hålla med om men det är en vanesak tycker jag. Man växlar i varje fall fortare än om man haft en kopplingspedal, det är säkert. Och att trycka på knappar i ratten för att växla tycker i varje fall jag är coolt! :)
Vad gäller luftintagen på sidan så har jag inte reflekterat över färgen men när jag nu googlar så ser jag att alla bilder på bilen har svarta intag. Och då kom jag på precis nu att de silverfärgade intagen måste ha kommit i ett kit tillsammans med de otroligt fula bågarna i silver bakom framstolarna. Bågarna har jag tagit bort, dels för att de var fula och att de inkräktade på ryggstödets inställningsmöjligheter bakåt. Jag är lång och satt inte bra.
MR2 - kopia.jpg (689.4 KiB) Visad 327 gånger
Fula bågar men den silverfärgade luftintagen passar bättre tillsamans med bågarna. Bilen har inga störtbågar som standard.