Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Detta är säkert lag-och upphovsrättsvidrigt på flera sätt, men jag tyckte detta inlägg var så bra så jag kunde inte låta bli: Hittade det på Robsoft-forumet, och förefaller vara en perfekt checklista att gå igenom innan man lämnar sin gamla bil till verkstaden:

//Citat:
Mats tolvstegsprogram:

1) Glöm allt som folk föreslagit ovan och allt som hjälpsamma grannar föreslår - om inte grannen är riktig bilmek, alltså. (Riktiga bilmekar utgör ca 2% av de yrkesaktiva och 0% av grannar/polare/släktingar.)
2) Öppna huven.
3) Öppna ögonen: sitter oljelocket fastskruvat, är oljestickan fasttryckt, är det nån slang som är lös eller verkar murken? Kanske en kabel som är lös nånstans?
4) Pilla på kontakter: allt som sitter på/kring motorn - du vet ändå inte vad du pillar på, så ta alla. Oxiderade kontakter rengörs med elektronikrengöring eller t-röd, skyddas med vaselin eller sprayfett.
5) Lyft av en batteripol, räkna till tio.
6) Andas lite, du räknade för snabbt...
7) Sätt tillbaka batteripolen.
8) Håll tummarna...
9) Starta och kör.
10) Om problemen kvarstår eller kommer tillbaka, googla på "Lasses GM-sida".
11) Läs ut felkoderna.
12) Kontakta mig så hjälper jag dig tolka dem.

Det sista är viktigast: koderna säger väldigt sällan vilken komponent som är trasig, utan de säger vilka värden som - på grund av ett helt annat fel - är tokiga. En defekt tempgivare ger fel bränsleblandning och ett lambdavärde ur spec ("Avisstsörru, de ä lambdasonden!"), en luftläcka likaså ("Jorå, de ä lambdasonden!"), en felaktig/skitig LMM också ("Byt lambdan såskarufåse!"), ett skitigt luftfilter även det ("Jomen, byt lambdan!")...
En så enkel sak som ett trött batteri och/eller en dålig generator kan även det vara "lambdasonden"... Det enda som är säkert är att det är helvetes dyrt att byta en massa skit på måfå eller forumrekommendationer - ta reda på vad som felar och åtgärda det.

//Slut citat
av Clonetom
Lucif3r skrev:Översättning: Använd sunt förnuft? :roll:
En bortglömd teknik numera tyvärr.
Tyvärr får man ofta "skäll" och pekpinnar när man försöker framföra detta här men hoppas du har tumme med......
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
mycket bra detta :) .

det nedre stycket känns på nått sätt bekant jo visst fan nu minns ja det är när man är in på volvo :) .

hasse.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]