- tor 21 aug 2014, 20:50
#891509
Detta är säkert lag-och upphovsrättsvidrigt på flera sätt, men jag tyckte detta inlägg var så bra så jag kunde inte låta bli: Hittade det på Robsoft-forumet, och förefaller vara en perfekt checklista att gå igenom innan man lämnar sin gamla bil till verkstaden:
//Citat:
Mats tolvstegsprogram:
1) Glöm allt som folk föreslagit ovan och allt som hjälpsamma grannar föreslår - om inte grannen är riktig bilmek, alltså. (Riktiga bilmekar utgör ca 2% av de yrkesaktiva och 0% av grannar/polare/släktingar.)
2) Öppna huven.
3) Öppna ögonen: sitter oljelocket fastskruvat, är oljestickan fasttryckt, är det nån slang som är lös eller verkar murken? Kanske en kabel som är lös nånstans?
4) Pilla på kontakter: allt som sitter på/kring motorn - du vet ändå inte vad du pillar på, så ta alla. Oxiderade kontakter rengörs med elektronikrengöring eller t-röd, skyddas med vaselin eller sprayfett.
5) Lyft av en batteripol, räkna till tio.
6) Andas lite, du räknade för snabbt...
7) Sätt tillbaka batteripolen.
8) Håll tummarna...
9) Starta och kör.
10) Om problemen kvarstår eller kommer tillbaka, googla på "Lasses GM-sida".
11) Läs ut felkoderna.
12) Kontakta mig så hjälper jag dig tolka dem.
Det sista är viktigast: koderna säger väldigt sällan vilken komponent som är trasig, utan de säger vilka värden som - på grund av ett helt annat fel - är tokiga. En defekt tempgivare ger fel bränsleblandning och ett lambdavärde ur spec ("Avisstsörru, de ä lambdasonden!"), en luftläcka likaså ("Jorå, de ä lambdasonden!"), en felaktig/skitig LMM också ("Byt lambdan såskarufåse!"), ett skitigt luftfilter även det ("Jomen, byt lambdan!")...
En så enkel sak som ett trött batteri och/eller en dålig generator kan även det vara "lambdasonden"... Det enda som är säkert är att det är helvetes dyrt att byta en massa skit på måfå eller forumrekommendationer - ta reda på vad som felar och åtgärda det.
//Slut citat
//Citat:
Mats tolvstegsprogram:
1) Glöm allt som folk föreslagit ovan och allt som hjälpsamma grannar föreslår - om inte grannen är riktig bilmek, alltså. (Riktiga bilmekar utgör ca 2% av de yrkesaktiva och 0% av grannar/polare/släktingar.)
2) Öppna huven.
3) Öppna ögonen: sitter oljelocket fastskruvat, är oljestickan fasttryckt, är det nån slang som är lös eller verkar murken? Kanske en kabel som är lös nånstans?
4) Pilla på kontakter: allt som sitter på/kring motorn - du vet ändå inte vad du pillar på, så ta alla. Oxiderade kontakter rengörs med elektronikrengöring eller t-röd, skyddas med vaselin eller sprayfett.
5) Lyft av en batteripol, räkna till tio.
6) Andas lite, du räknade för snabbt...
7) Sätt tillbaka batteripolen.
8) Håll tummarna...
9) Starta och kör.
10) Om problemen kvarstår eller kommer tillbaka, googla på "Lasses GM-sida".
11) Läs ut felkoderna.
12) Kontakta mig så hjälper jag dig tolka dem.
Det sista är viktigast: koderna säger väldigt sällan vilken komponent som är trasig, utan de säger vilka värden som - på grund av ett helt annat fel - är tokiga. En defekt tempgivare ger fel bränsleblandning och ett lambdavärde ur spec ("Avisstsörru, de ä lambdasonden!"), en luftläcka likaså ("Jorå, de ä lambdasonden!"), en felaktig/skitig LMM också ("Byt lambdan såskarufåse!"), ett skitigt luftfilter även det ("Jomen, byt lambdan!")...
En så enkel sak som ett trött batteri och/eller en dålig generator kan även det vara "lambdasonden"... Det enda som är säkert är att det är helvetes dyrt att byta en massa skit på måfå eller forumrekommendationer - ta reda på vad som felar och åtgärda det.
//Slut citat
Fingertoppskänsla