Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
En av de allra sista tillverkade Wartburg 353 Kombi med tvåtaktsmotor. Wartburg och Trabant fick ju VW:s fyrtaktare strax efter (eller strax före?) Berlinmurens fall, men det var av förklarliga skäl ingen som ville ha dem då längre.

En kompis familj hade några Wartburg då vi var små och den sista i raden blev stående så han fick den när han tog körkort. Den hade golvspak (tidigare modeller hade rattväxel) och känslan var ungefär som att röra omkring bland biljardklot med en strumpsticka. Sen hade den förstås frihjul också, och något så ovanligt som rader med lysdioder för varvräknare och tankmätare. Jo, varvräknare hade den av någon anledning. Väldigt hightech för att vara en omodern burk med tvåtaktsmotor. Den hade stående pedaler, även broms och koppling, och vad jag minns ett helt platt golv inuti kupén. Fönstervevarna skulle vevas baklänges och, om jag minns rätt, skulle man dra upp knappen på dörren för att låsa.

Praktisk och rymlig bil, men särskilt snygg var den inte.

Bild

Föregångaren 311 (som för övrigt i stort sett var identisk under plåten) var däremot riktigt vacker.

Bild
Användarvisningsbild
av vetten
Ingen bil men en traktor som farsan hade en Oliver 25 med raksexa bensin/fotogen härlig motorgång, nästan ljudlös fast den bara hade ett rakt avgasrör rakt upp, den första traktor jag körde.
Snygg sak nästan lite HotRod :mrgreen:

http://www.delonnix.se/images/Crusin%20Meet%20002.jpg

Fakta:
http://www.tugboatlars.se/Oliver25.htm

PS. "ingesjo" du skulle kanske ändra rubriken till. Ovanliga fordon vi kört, det verkar ju komma lite mer än bilar :-)-) Ds.
av ingesjo
Jag är glad om vi får in fordon som denna traktor. Vill påstå att det är en skönhet.
Vet inte hur man ändrar på rubriken ?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ställ dig på första inlägget och redigera det. Då kan du byta rubriknamn.
Användarvisningsbild
av Perra83
S70R saffran som jag hade 2005. Så många ögon som följde mig i den har jag aldrig varit med om!
Fick beröm av en 85årig tant. Ingen ovanlig bil men bilen med den färgen är inte vanlig.
Användarvisningsbild
av Guligan
Renault Spider körde jag vid några tillfällen i slutet av 90-talet. Tror inte någon Lamborghini/Ferrari eller liknande får samma uppmärksamhet i trafiken som den bilen.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]