- lör 23 aug 2014, 22:05
#892161
En av de allra sista tillverkade Wartburg 353 Kombi med tvåtaktsmotor. Wartburg och Trabant fick ju VW:s fyrtaktare strax efter (eller strax före?) Berlinmurens fall, men det var av förklarliga skäl ingen som ville ha dem då längre.
En kompis familj hade några Wartburg då vi var små och den sista i raden blev stående så han fick den när han tog körkort. Den hade golvspak (tidigare modeller hade rattväxel) och känslan var ungefär som att röra omkring bland biljardklot med en strumpsticka. Sen hade den förstås frihjul också, och något så ovanligt som rader med lysdioder för varvräknare och tankmätare. Jo, varvräknare hade den av någon anledning. Väldigt hightech för att vara en omodern burk med tvåtaktsmotor. Den hade stående pedaler, även broms och koppling, och vad jag minns ett helt platt golv inuti kupén. Fönstervevarna skulle vevas baklänges och, om jag minns rätt, skulle man dra upp knappen på dörren för att låsa.
Praktisk och rymlig bil, men särskilt snygg var den inte.

Föregångaren 311 (som för övrigt i stort sett var identisk under plåten) var däremot riktigt vacker.

En kompis familj hade några Wartburg då vi var små och den sista i raden blev stående så han fick den när han tog körkort. Den hade golvspak (tidigare modeller hade rattväxel) och känslan var ungefär som att röra omkring bland biljardklot med en strumpsticka. Sen hade den förstås frihjul också, och något så ovanligt som rader med lysdioder för varvräknare och tankmätare. Jo, varvräknare hade den av någon anledning. Väldigt hightech för att vara en omodern burk med tvåtaktsmotor. Den hade stående pedaler, även broms och koppling, och vad jag minns ett helt platt golv inuti kupén. Fönstervevarna skulle vevas baklänges och, om jag minns rätt, skulle man dra upp knappen på dörren för att låsa.
Praktisk och rymlig bil, men särskilt snygg var den inte.

Föregångaren 311 (som för övrigt i stort sett var identisk under plåten) var däremot riktigt vacker.

Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)