Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Malmstroem skrev: Jag förstår faktiskt inte den här kopplingen mellan att "lära sig köra ordentligt" och säkerhetssystem. Det finns i mitt tycke inget motsatsförhållanden mellan att köra ordentligt och vilja ha säkerhetssystem som i alla fall ibland hjälper till. Statistiken är rätt klar -- bilar med moderna säkerhetssystem är inblandade i färre och mindre allvarliga olyckor. Så det verkar inte som om de alltid är trasiga. :wink:
Helt sant. Men det finns de som är otroligt konservativa när det gäller bilar. Bilarna var en gång i tiden manuellt växlade, bakhjulsdrivna och saknade alla former av säkerhetsutrustning. Sedan kom Volvo med säkerhetsbälten och motvilligt accepterades detta. Sedan stannade vissa i utvecklingen och en Volvo 740 är fortfarande en norm för dessa. De anser att den är den ultimata bilen eftersom den kombinerar traditionell föråldrad teknik med för den tiden relativt hög säkerhet. Det är så man bygger en bil enligt dessa personer. Att det aldrig mer någonsin kommer att byggas en sådan bil och att de skrotas ut undan för undan hjälper inte. Den är fortfarande en norm för dessa personer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
grillchips skrev:Missförstå mig rätt nu, men det är väl ändå det vi har halkbanan till under övningskörningsperioden.
Nu vet jag inte om det ändrats sen jag tog körkort, men då kunde man inte bli underkänd på det, och hela halkkörningen sågs mer som en kul "ut och sladda"-grej. Inte en jäkel tog det på allvar :roll:

Så om det fortfarande är så, så är halkbanan totalt värdelös. Nej, dom borde isf införa uppkörning på halkbana om det ska ge någon verklig nytta.
av osla
Lucif3r skrev:
grillchips skrev:Missförstå mig rätt nu, men det är väl ändå det vi har halkbanan till under övningskörningsperioden.
Nu vet jag inte om det ändrats sen jag tog körkort, men då kunde man inte bli underkänd på det, och hela halkkörningen sågs mer som en kul "ut och sladda"-grej. Inte en jäkel tog det på allvar :roll:

Så om det fortfarande är så, så är halkbanan totalt värdelös. Nej, dom borde isf införa uppkörning på halkbana om det ska ge någon verklig nytta.
när jag tog körkort för 2 1/2 år sen så sa dom på halkbanan att vi var där för att misslyckas och inte för att lyckas, för att man skulle få se hur snabbt det kan gå åt helvete.

skulle rekomendera en mercedes, helst en w124 då det är en bil som går så otroligt stadigt och skönt efter vägen att en ny volvo är rena leksaksbilen. min 124 går bättre efter vägen än farsans xc70 08 som gått snart 16 tusen mil och mb:n iaf 60-70 tusen. och på vintern så tvärkastar den inte som andra bilar gör. när det börjar släppa så går den mjukt och fint upp på ställ och sedan är det bara parera, vem som helst kan åka ut och sladda med en w124 utan att det skulle se ut som att förarn inte kan köra bil, som det skulle se ut i en tex 7-900 volvo

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]