Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Henrikx2 skrev: Vad drar din T6:a?
Allt mellan litern upp till 1,5l/mil. Den brukar ligga kring 1,1 med mitt körmönster. Höga hastigheter och stadskörning drar upp snittet, 60 mil på autobahn för några veckor sedan snittade cirka 1,4L/mil. Det är inte svårt att komma upp i 1.5L/mil om man kör mycket i stan (läs Sthlm innerstad, inte vid ett rödlyse i Karlskoga alltså), det är en tung bil (tjänstevikt över 2ton) med en slirande automat.

Jag räknar med att den drar 2-3dl mer per mil än en D5:a. En extra årskostnad som väl understiget osäkerheten kring värdeminskningen. De tre första åren tappade min bil cirka 100papp om året, vad spelar då 9kkr (3dl per mil på 2kmil) för roll i sammanhanget?

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Der har blivit tok-fel i denna tråden. Det går utmärkt att köra en V60 D5 AWD med automat på 1.0 l/m med rejält tung gasfot....
Henrikx2 skrev:V60 är lite för liten också tror jag och nuvarande drar 1l/mil så jag tvivlar på att jag kör T6 på under 1,5 i alla fall
Går du över till T6 hoppar du upp till 1,5 l/m och plussar du på med XC kaross så kan du nå 2.0 l/m med samma supertunga gasfot.
Henrikx2 skrev:Rent psykologiskt har jag svårt att lägga de pengarna vid bensinpumpen, lite smålänningsblod har jag.
Om du vill kombinera tung gasfot med låg förbrukning få du gå åt andra hållet och välja en lättare bil med lågt luftmotstånd, alltså se till att hålla dig så långt ifrån XC modellerna det bara går och köp något lätt med 4WD/AWD. Då kan man gasa satan utan att det drar speciellt mycket.
av Linqid
Henrikx2 skrev:Jaha, jag trodde XC70 skulle dö ut helt.
Namnet lär nog mycket riktigt försvinna, men en ersättare av något slag kan vi nog räkna med. Om ryktena stämmer ska dagens 70/80-serie bli S/V90 istället, och dagens XC70 bli V90 Cross Country. Detta för att särskilja de rena XC-bilarna (XC60/XC90) från skogsmulle-varianterna av existerande modeller. Därav att nya V40 fick heta just V40 Cross Country i inplastad version och inte XC40.

Jämför gärna med Audi A4/A6 Allroad (motsv Cross Country) och Q-serien (motsv XC).
Användarvisningsbild
av MartinS
Läste en intervju i DI idag där man sa att alla volvos existerande stora modeller kommer vara "nya" runt 2017. Man kan väl räkna in XC90, S80, V70 och XC70 där misstänker jag. 60 och 40-serien lär väl räknas till små antar jag, även om XC60 borde behöva bli ny till dess.

Det stod också att V90 CC kommer, så den lär väl ersätta XC70.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]