Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fick nys om att mitt canbus-interinface från Lawicel skall med rätt kunskaper kunna användas ihop med VADIS o VIDA. Har googlat runt en massa och jag har insett att det går men fattar inte hur. Nån mer insatt som har lust o förklara lite lagom. Behöver inga "olagliga" länktips. Enbart lite kött på benen om just hur man ställer in så att allt vill lira med varann. Har tidigare enbart använt den i SAAB-sammanhang och får snart en Volvo framför mej som jag kan testa på och vill gärna testa o lära. Lär vara nåt med ABS-systemet som fått det att tändas i panelen så det behövs mer än det vanliga "generic" interfacet jag har.

Tusen tack på förhand! /Dave
En länk till exakt vad du har köpt skulle underlätta, samt modell på volvon(och framförallt årsmodell).

Vad jag kan se har lawicel bara CAN-BUS anpassat för MCU'er, vilket knappast är lämpligt till generellt användande(t ex felkoder osv).

edit: eller pratar du om den där USB-COMPORT adaptern som kostar både skjortan och byxorna?
varför inte bara lägga några hundralappar på en dice på ebay?
du får med allt, nyare version av vida 2012 eller 2013, samt en virtuell avbild på t ex XP med VMvare eller Oracle VM.
installerat och klart. bara koppla in och köra och det kommer fungera utan krångel
milktrucker skrev:varför inte bara lägga några hundralappar på en dice på ebay?
du får med allt, nyare version av vida 2012 eller 2013, samt en virtuell avbild på t ex XP med VMvare eller Oracle VM.
installerat och klart. bara koppla in och köra och det kommer fungera utan krångel

Håller helt med men detta är vad jag har och jag har som sagt ingen Volvo och vill ändå om jag kan med mina grejer kunna hjälpa en kille som e helt lost när det kommer till detta område. Även med rätt prylar hade han inte löst det tyvärr.

http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWICEL ... 95/SWE/SEK

Här det interfacet jag har och det skall vad jag förstår om man mjukvarumässigt ändrar nåt med drivrutinerna som någon händig kille på en blog som heter hackyourvolvo skrivit själv efter upptäcksfärd i datasystemet med en CANUSB. Allt är skrivet på engelska och jag har inga svårigheter med mitt eget hemspråk, jag lovar men det är inte självklarheter direkt ändå. Är informerad om att CANBUS på bilar skall man enbart befatta sej med först när du är helt säker på saken för det kan paja en hel del. Hoppas på er hjälp.

/Dave

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]