Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Döttrarna har varsin Polo. Den ena har vi haft i ca 2,5 år, så man har ju börjat vänja sig lite vid att meka med läskiga framhjulsdrivna bilar... :) Och tur är väl det nu när vi även skaffat en V70.

I alla fall, den yngre dottern köpte sin Polo i helgen. Kopplingen på den tar långt ner, skulle vilja ha upp den lite. Kollar i Haynes-boken, enligt den så ska det vara automatisk justering av kopplingsvajern. Men när jag jämför de två bilarna så har den ena en klump på vajern (automatjustering) och den andra inte. Men det är väldigt oklara bilder och oklar beskrivning av manuell justering av vajern i boken. Har googlat runt både på svenska och engelska, och hittar ingenting vettigt. Har letat efter något VW-forum att ställa frågor i, men inget verkar vara likt detta vad gäller vettiga svar.

1. Är det någon som vet hur det här fungerar och kan guida mig till självhjälp? Det sitter som sagt något slags justermutter på mitten av vajern, men fattar inte hur den fungerar. Vill ju inte ha sönder något vid trial&error.

2. Någon som vet ett vettigt VW-forum när man har en lite äldre Polo.
Användarvisningsbild
av erikn
Är ju inte hundra att det här är exakt samma, men minnesbilden är så i alla fall. Detta är en bild jag hittat på ebay, det är en vajer som egentligen hör till högerstyrda bilar. Hur vrider man på den vita grejen för att justera? Vill inte att den ska gå sönder om jag gör fel.

Bild
av rid54
Om pedalen har ett arbetsområde som ligger i slutet av dess rörelse (långt ned) så måste -med allra största sannolikhet- vajern kortas eller "skalet" förlängas. Muffen på mitten ser ut som den skulle kunna "förlänga skalet" och det är kanske det den är till för. Annars kanske det går att dra muttrarna lite till i den ände som sitter i kopplingsarmen (och "korta vajern"). Tror inte risken för att nåt verkligen pajar är så stor om man inte börjar jobba med en rörtång :D
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, hoppas att det inte går sönder. Brukar ju få till mekandet, men det har hänt både en och två gånger att man gjort fel och fått köpa nya grejor.

Senast på landet, pumpen i brunnen gick sönder. Vi har en djupvattenpump, så den sitter nere i borrhålet. Pratade med två olika rörmokare, ingen visste hur det fungerade riktigt. Så vi grävde och skulle ha loss det hela, fick inte loss muttern så vi tog vinkelkapen. Visade sig att när vi väl fått loss skiten så skulle man bara lyfta rakt upp, är något som kallas bajonettfäste. Närmare en tusenlapp i onödan. Och inte hade vi behövt gräva.

http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
Användarvisningsbild
av erikn
Det var inte så svårt. Den vita delen i mitten gick att skruva på. Den hade gänga på ena sidan, så när man skruvade på den så gick den ut. Sedan var det bara att låsa med metallmuttern.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]