Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#883692
Temperaturen vid insuget beror mest på hur stort laddtrycket är och hur effektiv intercoolern är. (Vid normal körning, vill säga: krypkör man i solen och motorrummet är varmt kommer temperaturen vid insuget säkert att vara en bra bit över utetemperaturen.)

Om motorn körs på låg belastning, utan laddtryck, och intercoolern är sval så är temperaturen vid insuget nära utetemperaturen.

Trycker man gasen i botten och låter motorn arbeta med fullt laddtryck kommer temperaturen vid insuget att börja stiga. Hur snabbt den stiger beror bl a på hur effektiv och hur väldimensionerad intercoolern är och hur stort laddtrycket är. Pressar man bilen hårt en stund så att intercoolern värms upp kan säkert temperaturen vid insuget bli mer än 50°C över utetemperaturen. Temperaturen på laddluften efter turbon (före intercoolern) på en modern bil med högt laddtryck är i storleksordningen 200°C.
Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]