Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pestor
Hej!

Nyfiken på att höra hur ni med tre småbarn tänkte kring bilinnehav. Jag har två småttingar, 3 och 5 år, med en tredje på väg i höst. Känner även att vår 9-5a behöver bytas ut innan inom en inte alltför snar framtid.

Klarar man sig med en V70 eller är det så mycket smidigare med en "minibuss" (typ vw sharan) att man får stå ut?
Detta erbjudande lockar mig lite:
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/v ... o-bi-fuel/
Volvo V70 Bi-Fuel Business Edition Momentum Nu 269.900:-

Tacksam för alla synpunkter!
Användarvisningsbild
av milktrucker
har 2 barn i den åldern, vovvar o barnvagn etc och V70 må vara en stor bil, men den krymper blixtfort om man ska iväg med packning uppe på detta.
Största problemet är att späänna fast/ta ur barnen på en parkeringsplats med bilar på båda sidorna. Det är känns trångt i baksätet samtidigt som man önskar sig skjutdörrar, dels för bilarna och dels för att det faktiskt är besvärligt att få i/ur barnen bak.
Satsa på s.k minibuss
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:Dom nya V70 är ju typ bara hälften så stora som första gen. x70. Ska du ha volvo med stort utrymme är det äldre modeller du får titta på, typ 7/945, 855 eller första gen. V70.
Precis vad jag tänkte skriva. "Nya" v70 (som iofs snart blir 15 år gammal) är inte det minsta stor, förutom utanpå. Baksätet är ju direkt pinsamt för klassen.
av Rådlös
Med hänsyn till länken som du la in, alla V70 är ju lika i lastutrymmen, säten och komfort etc. etc. oberoende av vilken motor den har. Och tillbehör som barnstolar m.m skall ju också passa oberoende av motor. Det är väl i så fall skillnad på årgångar som kan väga åt det ena eller andra hållet.

Men det är nog rätt att det finns tillfällen på trånga parkeringsplatser som man önskar sig skjutdörrar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perc skrev:Precis vad jag tänkte skriva. "Nya" v70 (som iofs snart blir 15 år gammal) är inte det minsta stor, förutom utanpå. Baksätet är ju direkt pinsamt för klassen.
Ja det är ju lite sorgligt hur volvo har utvecklats... Gått från att vara kända för sitt stora utrymme till att vara på gränsen till trånga :???: Visst, XC90 är väl fortfarande rätt stora, men det är ju inte en "normal bil" i den bemärkelsen som tidigare(-00) kombimodeller var.
V70N har ju hyffsat utrymme, men ändå markant trängre än 85x70(som i sin tur är trängre än 7/900-serien). V70II och frammåt är, som du sa, pinsamt trånga... Snart puttrar vi väl runt i bilar som är som trampbilar i storlek :lol:
Användarvisningsbild
av milktrucker
tjockare balkar, mer stoppning, krockgardiner....ja sådant tar plats. Och jag väljer hellre en säkrare bil
Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]