Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nu vet inte jag vilken sorts gelebatterier du har hittat, men generellt är det så med gelebatterier att dom skall kunna hänga upp och ner, om man nu har behov av det.

Låt mig beskriva med en reklambroschyr som fanns när gelebatterierna OPTIMA var nya på nittiotalet. Det var en broschyr som framhöll alla batteritypens fördelar och man framhöll att polisen i det vapenfixerade och skjutgalna USA hade OPTIMA-batterier i sina bilar. Dom tålde t.o.m beskjutning, sa man. Det var en bild från en patrullbil som hade blivit beskjuten. Batteriet hade blivit träffat i kanten så att höljet hade spruckit och "ett hörn" lite större än en handflata hade ramlat bort. Trots detta fungerade batteriet ändå.

Jag har sökt bilden med Google bildsök men inte återfunnit den.
Användarvisningsbild
av P210
Om Optima RedTop;
- "• Läckagesäkert och kan monteras i nästan vilken position som helst."
Om Biltemas:
Underhållsfritt batteri där batterisyran är bunden i ett trögflytande gel, vilket förhindrar läckage även om batteriet monteras liggande (90° lutning).
av M52TU
Jag förutsätter att det är en likströmsmotor?
Hur ser motorstyrningen ut? Är det med förkopplingsmotstånd eller är det någon mer avancerad(effektivare) form av motorstyrning?

Höja spänningen(12 V batteri) är ett enkelt första steg om man vågar riskera en bränd motor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
P210 skrev:så kan en 10-åring ta den till skolan :D
... Och få den stulen/saboterad av andra avudsjunka snorungar vid första rasten :roll:

Motorn som OP har är f.ö. redan speccad för 12V, så att höja till 12V ska inte vara någon fara. Dom flesta motorer klarar rätt mycket högre spänning än dom är speccade för, dock med förminskad livslängd.
av Jonas_latt
Nu har jag fått tag i tre helt nya små 12v batterier till mc. Dock bara på 3amp st.
Ska koppla ihop dessa och prova. Tyvärr får jag inte batterierna innan nästa vecka.
Det värsta som kan hända är att motorn går sönder. Och då får jag köpa en ny för 300kr. Eller montera i två st för att dela upp effekten. Men nu ska jag först montera batterierna på org motorn.

Jag kommer återkomma med resultat.
av Jonas_latt
Nu har dottern provkört. Jag fick tag i tre helt nya mc batterier.
12v dock inte så mycket amp. Så dessa kopplades ihop och monterades i.

Blev kanon. Den har funktionen att ge lite ström i start och ju längre man gasar ju snabbare går den. Nu går den lite snabbare än vad jag går..
Användarvisningsbild
av Perc
Kul att det blev bra ;)

Man kan ju anta att motorn och växellådan (det lär ju finnas nån nerdrevning mellan motor och hjul) inte tål den hårda behandlingen i längden, men då får du väl köpa nåt annat istället. ;)

Men det är ju så med riktiga elbilar också, det är inte alltid motorn som sätter gränsen utan hur mycket kräm man kan leverera från batteripacket.
av Jonas_latt
Perc skrev:Kul att det blev bra ;)

Man kan ju anta att motorn och växellådan (det lär ju finnas nån nerdrevning mellan motor och hjul) inte tål den hårda behandlingen i längden, men då får du väl köpa nåt annat istället. ;)

Men det är ju så med riktiga elbilar också, det är inte alltid motorn som sätter gränsen utan hur mycket kräm man kan leverera från batteripacket.
Vist är det så.
Har någon tips hur man kan ha koll på hur mycket batteri som finns kvar.?
Så bilen inte dör vid lekplatsen och jag får bära hem den ☺.

När batteriet nästan va tomt stod det fortfarande 12v på min multimeter. Så det kan man inte gå efter
Amp mätare?
Andra tips?

En annan fråga. I stället för att skriva av sätet varje gång för att ladda. Så tänkte jag om man kunde sätta någon snabb koppling på laddning?
Tex ifrån batteri laddaren sätter man en cigarett kontakt hane. Och i bilen skruvar man in en hona som går till batteriet.
Borde funka?
av kvillebäck
Det är viktigt att det ventileras bra när man laddar. gaserna är explosiva och korrosiva så fäll du upp sitsen.

För att batteriet skall vara så länge som möjligt så gäller det att ha rätt typ av batteri. Fritidsbatteri är bättre än startbatteri. Det har med uppbyggnaden av cellerna att göra och ger olika typer av batteri för olika användningsområden.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jonas_latt skrev: Har någon tips hur man kan ha koll på hur mycket batteri som finns kvar.?
Så bilen inte dör vid lekplatsen och jag får bära hem den ☺.
Möjligen skulle det kunna fungera med den röda dioden som indikator, i kabeln jag länkar till nedan.
Annars, jag tyckte du sa att du hade tre MC-batterier. Koppla in två stycken batterier permanent, och sedan en switch där du kopplar från paret och kopplar in det tredje batteriet som en reserv-tank.

Är man teknisk borde man kunna sätta ihop en driftstidsmätare, och sedan kalibrera den mot batteri-kapaciteten.
När batteriet nästan va tomt stod det fortfarande 12v på min multimeter. Så det kan man inte gå efter
Det ligger i batteriets natur att fungera på det sättet. Det skiljer inte mer än någon volt mellan full-laddat och nästan slut batteri, och vill man använda spänningen som indikator måste batteriet vila en stund innan man kan läsa av den.

En annan fråga. I stället för att skriva av sätet varje gång för att ladda. Så tänkte jag om man kunde sätta någon snabb koppling på laddning?
Tex ifrån batteri laddaren sätter man en cigarett kontakt hane. Och i bilen skruvar man in en hona som går till batteriet.
Borde funka?
http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel- ... or/36-3764

Passar till C-Tek laddare.

Det finns även hon-kontakt på Jula. Jag köpte en sådan för att kunna koppla in min hemmabyggda batteridrivna MC-batteriunderhållsladdare till just den kontakten i länken ovan (som sitter i båda mina motorcyklar).
Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]