Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#867710
Fast jag förutsätter att batteriet laddas "tillbaka" hela tiden - alltså täcka underskottet - annars skull det ju bli tomt på några veckor om det inte laddas upp fullt varje dag.
Men det låter rätt logiskt ändå. Fast kallstarter sker ganska sällan, men vi är instruerade att stänga av motorn när den inte rullar och hämtar/lämnar barn etc så det blir en del starter på en dag men särskilt kalla är de nog inte.
De här bilarna som stänger av motorn vid rödljus måste säkert oxå byta batteri ofta?
av *pettson*
#867760
semmelman skrev:Fast jag förutsätter att batteriet laddas "tillbaka" hela tiden - alltså täcka underskottet - annars skull det ju bli tomt på några veckor om det inte laddas upp fullt varje dag.
Men det låter rätt logiskt ändå. Fast kallstarter sker ganska sällan, men vi är instruerade att stänga av motorn när den inte rullar och hämtar/lämnar barn etc så det blir en del starter på en dag men särskilt kalla är de nog inte.
De här bilarna som stänger av motorn vid rödljus måste säkert oxå byta batteri ofta?
Eftersom laddning och urladdning sker på olika tid så att säga så brukar det ändå aldrig bli ett plus minus noll förhållande. Tar vi en vinterdag med dryga 20 minus och du gnuggar motorn i ca 30 sek innan start, vilket låter som en hur lång tid som helst...
Ja då tar det drygt 5 mils obrutekörning att köra in den strömmen. Det fungerar inte riktigt så som många tror, att man har en 120amps generator som laddar just 120 amp rakt in i batteriet.
Det som sker är att du startar. Generatorn börjar jobba med att driva bilen med allt den kräver, snabba underskott i systemet täcks av batteriet. När det så lugnar sej så får du förmodligen ett stabilt överskott.
Idag är ett normalt överskott med full förbrukning runt 20-30 amp. Vilket ioförsej är jättebra mot dom dryga 5 amp överskott vid full förbrukning som man hade på 80talet.
av rid54
#868989
Problemet för livslängden är ju när batteriet "hamnat på minus" efter en period med mycket kallstarter, kortkörningar etc och sedan kanske inte kommer ut på någon längre tripp på bra länge. "Underskottet" i batteriet, dvs de Ampèretimmar som inte har hunnit lämnas tillbaka, kommer efter en tid att leda till sulfatering av plattorna. Det gör att det gamla underskottet inte längre KAN betalas tillbaka, för den kapaciteten har batteriet förlorat. Samtidigt binds en del av svavelsyran i de sulfaterade delarna av plattorna och det gör att batteriets kallstartprestande (CCA) sjunker, eftersom elektrolyten blir utarmad (lägre syrahalt). Med utarmad elektrolyt kommer batteriet inte att vara korrekt anpassat till miljön (bilens laddnindssystem), eftersom vilopolspänningen blir lägre när syrahalten sjunker. Allt detta sker gradvis, men om bilen lever ett sådant liv, så kan det gå rätt fort att tappa kapaciteten rejält. Har man otur och får en djupurladdning eller ett par under tidens gång, så tär det ju också drastiskt på livslängden. På NiFe -batterier räknar man med att uttagen ström måste betalas tillbaka med c:a 40% "ränta", för blybatterier är det lite lägre extrafaktor, men icke desto mindre är det inte fråga om att "lika mycket" ström ska tillbaks, utan en viss mängd mer ström krävs för att fulladda batteriet efter urladdning.
av M52TU
#875676
Vill bara tillägga att det går fortare att ladda upp ett nästan tomt batteri.
Det gör att ett batteri som utsätts för mycket kortkörningar inte blir tomt men däremot kommer ha en konstant låg laddning. Detta sliter på batteriet.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]