- mån 23 jun 2014, 20:43
En annan klassisk blåsning är ju att betala handpenning på en bil som annonserats ut av någon som flyttat till England. Jag har en bekant som föll i den fällan. Kortfattat går det ut på att du betalar en handpenning när du fått en fraktsedel där det står att bilen är på en färja på väg till dig, komplett med fraktnummer, kontaktuppgifter och allt. Det ser riktigt bra ut. Dealen är den att du får kolla och prova bilen innan du betalar den fullt ut. Bra va? Kruxet är att bilen inte är på väg. Det där fraktbolaget med telefonnummer, hemsida och allt inte existerar. Ringer du numret under den där lilla bilden på den där glada tjejen som pratar i en telefon, så kommer du till en telefonsvarare. Klickar du på länkarna kommer du till en massa sidor som ser seriösa ut men som mest innehåller en massa nonsens som inte på något sätt är intressant för affären. Förmodligen har bedragaren snott texten från något riktigt fraktbolag, till exempel deras miljöpolicy. Bilen du såg i annonsen står kanske i din grannby och ägaren har ingen aning om att den är utannonserad. Självklart kollade du upp numret i annonsen. Självklart kollade du upp bilen i Bilregistret och såg att mätarställningen var okej. Lika självklar är det att du INTE ringde Bilregistret för att via dem få ett nummer till ägaren.
Tyvärr blev min bekant av med 40000:- Hade han bara nämnt affären för mig så hade jag kunnat varna honom i tid men han var så nöjd med dealen och ville vara lite hemlighetsfull med den. När något verkar vara för bra för att vara sant så är det inte sant.
Tyvärr blev min bekant av med 40000:- Hade han bara nämnt affären för mig så hade jag kunnat varna honom i tid men han var så nöjd med dealen och ville vara lite hemlighetsfull med den. När något verkar vara för bra för att vara sant så är det inte sant.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"