- tis 10 jun 2014, 07:18
#871170
Säger man inte annars att det blåaktiga ljuset runt 5000k är närmast dagsljus och därmed (oftast) upplevs som behagligast?
Moderator: Moderatorer
Pacmeyer skrev:Säger man inte annars att det blåaktiga ljuset runt 5000k är närmast dagsljus och därmed (oftast) upplevs som behagligast?Nja... "behagligt" är det väl inte, när man får det i ögonen... Blått ljus bländar ögat mer än rent vitt eller gulaktigt. Min uppfattning är att om jag har 100 W att göra ljus av, så vill jag ha med alla färger ut i omgivningen för att kunna dra nytta av det. Att filtrera bort delar av spektrumet (utom UV) känns som meningslös slöseri med ljus. Det man ser inifrån bilen är ju dessutom reflekterat ljus, från föremål (kanske älgar...). Det är inte många blå djur (exempelvis) i omlopp under mörkertider, de är oftast brunaktiga och reflekterar då alltså mer av det gula/röda ljuset som man lyser på dem med än just det blå.
milktrucker skrev:dilemmat är att alla högtrycksurladdningslampor behöver tid på sig för att tända upp till fullt ljusflöde. Det är inte önskvärt när man behöver helljus ganska omgående. Det tar lite olika tid beroende på kopplingsdonsfabrikat, vissa behöver 5 sekunder, s.k speed start, medan can-bus kan ta bort åt 25-30 sekunder. Från iskall lampa räknat.Jag hade ett 55W xenonkitt i helljuset på min V70 från 1998. Inget annat helljus över huvud taget. Ljusutbytet vid kallstart var kanske inte bra, men inte mycket sämre än 55w halogen. Och efter en sekund eller två var det redan bättre än någon halogen nånsin. Efter möte fick man full ljusstyrka direkt.
Problemet är att speed-starter sliter ut lamporna i förtid pga av en nästan fördubblad startström, likaså är kontinuerliga släckningar och tändningar avgörande för livslängden.
på helljus och extraljus skulle jag inte tveka på halogen, de där sekunderna som uppstarten tar kan vara skillnaden på liv och död när det gäller t ex älg in i bilen.
Går det att backa uppdateringen om det inte […]