Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
#867992
valln skrev:Nej det är inte värt att köra diesel med 1500 mil per år. På volvo sitter det dieselvärmare och dessa kostar några kronor per mil i drift och underhåll, men det kan för vissa var bra att ha.
asså?
det var något nytt.
Beror väl på vad som jämförs med.

1.6D kostar ganska lika som miljöbilarna i skatt iaf på V50, och den drar kring 0,6 i blandad kommer den kosta ca 8 kr/mil. Det blir svårt att klå med etanol eller biogas som gärna surplar det dubbla. Gissningsvis kostar Etanoldrift ca 11-13 kr/mil. 2.5FT kommer inte vara nära litern i blandad, möjligen 2.0F.
Med en besparing på omkring 3-4 kr/mil blir det helt plötsligt nära 4000-6000:- per år mindre i bränslekostnad, Det kan vara värt att tänka över iaf.
Även om det kommer ett filterbyte för några tusenlappar är den fortfarande värd att satsa på.

D5 är nog gränsfall om det lönar sig, den kostar lite mer i skatt, gissar på ca 4000:- och den bör nog förbruka kring 0,75 i blandad och hamnr då samma nivå som etanol/gas.
av Lövet
#868004
Har du "tur" får du byta partikelfilter på 1.6an för 6000kr och så är du tillbaka på 0 igen.
Sen kommer kamremmen vid 14.000 mil...
av Lövet
#868005
valln skrev:Det känns inte bra att bråka med en moderator, men D5 ska snarare jämföras mot T5. :wink:
Visst var det en haltande jämförelse men poängen var främst att man kan vilja köra diesel av andra skäl än strikt ekonomiska.

Roligt nog har jag också haft en T5 (S40 T5) tidigare så jag kan jämföra där också. Skulle säga att prestandan är väldigt likartad men skillnaden i förbrukning är än så länge 5dl per mil :shock:
Användarvisningsbild
av milktrucker
#868009
andreas_lofgren skrev:Har du "tur" får du byta partikelfilter på 1.6an för 6000kr och så är du tillbaka på 0 igen.
Sen kommer kamremmen vid 14.000 mil...
Partikelfiltret byts väl vid 12000 mils-intervall och kostar ca 8000:-. Det blir i snitt en 1000-lapp per år för T.S.
Du kan ju inte bara lägga fram argument utan grundlig fakta.
av Lövet
#868141
Du inser att kalkylen då blir ännu sämre för 1.6d jämfört med 2.0f som du jämför ovan då? Sen är det en fråga om man räknar hela servicen eller bara partikelfiltret. Även 2.0f behöver ju service. Hela servicen vid 12.000 mil på 1.6d är långt dyrare, den ligger på minst 15.000kr. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=69633
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=96668
av Togr
#868528
Hej igen alla... Tänkte bara meddela att jag idag beslutade mig för att köpa följande bil http://www.blocket.se/vi/53135075.htm Fick ner priset till 110.000kr och det är grymt välbehållen. Sätena i baksätet ser knappt använda ut lika så gäller passagerarsätet i fram. Det enda minuset är att bilen saknar tekniskt "lull-Lull" :-/

Tack för alla kommentarer, det har verkligen hjälpt.
av Rådlös
#868535
Gratulerar!
Och till er som inte kan öppna länken till Blocket, kan jag meddela att blev det första förslaget, alltså V70 2,5 FT i Togr's första inlägg.
Jag kunde inte öppna länken direkt, men gick lite omvägar och konstaterade att det är den länken med slutsiffror 5075.
av Lövet
#868550
Fixade länken i inlägget.

Grattis till bilen!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]