Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På vår andrabil, en Hyundai i30 MY08, kommer våren som en käftsmäll för andra året i rad.

Förra året var det ACn som lagt ner, (Visade sig vara ett hål i kompressorn) och när de första varma vårdagarna kom märktes det snabbt. Problemet fixades och ACn funkade resten av sommaren/hösten.

I år är det ännu värre! Biljäveln sprutar bara värme! Mer ju kallare jag väljer... (p.g.a att fläkten ökar hastighet för att försöka få ner nuvarande temperatur snabbare)

Det var 11 plusgrader ute idag och soligt. Det var varmt i bilen då den stått i solen, och rätt snart efter att vi åkt iväg reagerade jag på att det bara blev varmare. Vad jag än gjorde fick jag ingen kyla, däremot blir det skillnad på fuktnivån i luften när jag slår på och av ACn. Man känner den där AC-doften när den torrare luften kommer.

Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet? Det uppstår alltså oavsett om jag har AC igång eller inte. Och med en yttertemp på 11 grader borde jag kunna få kallt i bilen även utan AC.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Klimatanläggning... ACC alltså.
Annars brukar man väl inte kunna ställa in önskad temperatur?
Min gamla bil reglerade kyla och värme genom ett spjäll som fördelade insugsluften mellan värme och kylpaket. Det spjället kunde ibland fastna och sluta röra sig. Då fick man nöja sig med varmt eller kallt. Låter lite som det hänt dig med.Jag monterade ner handskfacket och grottade in mig ända till spjället en gång, det tog typ en halv dag. Riktigt eländigt var det....
Det blir nog att lämna in tyvärr.
Jag ska åka förbi verkstaden idag och se vad dom ger för dom.. :(
Man vill liksom fråga här först om någon varit med om något liknande och om det skulle kunna vara något enkelt.. (Som det aldrig verkar vara...) :)
Jag köpte faktiskt ett nytt servo på skroten till den och bytte, det var ett elände man tid hade jag gott om när jag pluggade, pengar lite mindre så det var en bra drivkraft. Men tyvärr fortsatte den felkoda så jag tror det var själva styrenheten som var kass :(
Det var AC Reglermotorn som var kaputt!!
Med Eccys hjälp monterades handskfack bort och vi hittade den motorn som inte såg ut att jobba något när man ändrade temperatur.
En sökning på bildelsbasen och en liten biltripp idag så hade jag en ny (begagnad) i handen och kunde skruva dit!
Så glad jag blev! :)
http://s327.photobucket.com/user/joel80 ... c.mp4.html
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]