Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
I går blev frugans Opel stående på en parkering med låst bakhjul. Handbromsen har kärvat lite på sistone så jag tog för givet att den fastnat. Jag tog mig dit och kikade in bak vid hjulen och konstaterade att vajern antagligen kärvade eftersom den inte såg ut att ha gått tillbaka ordentligt. Så jag petade tillbaka den delen som vajern drar i så långt som möjligt (mot någon form av stoppklack). Sedan hoppade jag in i bilen och räknade med att det skulle vara frid och fröjd, men nix. Det går att backa utan problem, framåt däremot går det bara att köra ett par decimeter sen låser hjulet. Jag funderade inte så mycket över hur just den här handbromsen är konstruerad utan räknade med att det är liknande konstruktion som på Volvo med en trumma i bromsskivan och att beläggen släppt och kilat fast sig. Eftersom vi råkar ha assistansförsäkring på den bilen och jag ändå inte tänkt fixa den själv så lade jag ner och ringde bärgare istället.

Nu har jag pratat med verkstaden och dom säger att dom kikat lite på det och att felet är att vajern kärvar och att handbromsen inte är en separat broms utan att den påverkar det vanliga oket. Förhoppningsvis kan dom väl sina saker, men jag kan inte riktigt släppa tankarna på varför det blir sådana symptom i så fall.
Om det nu är vajern som kärvar, varför släppte då inte hjulet när jag hade petat rätt den vid hjulen med våld? (Visserligen hade jag inte världens bästa överblick när jag kröp bakom bilen på en skum parkering, men jag borde inte sett hur fel som helst.) Och symptomen borde väl i så fall bli att bromsen ligger på konstant, inte att den tvärlåser framåt samtidigt som man utan problem kan rulla bilen bakåt med handkraft?
Användarvisningsbild
av Vojje
Opel, skriver du. Nu blir jag orolig. Inte en Insignia väl, utan en Corsa från -91 :shock:

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]