Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse9988
joel80 skrev:Hade en ViBilägare bredvid mig..
En Ford B-MAX, en NIssan Note och en Skoda Roomster hade följande:
66m, 72m, 93m

:)
27 meters (ca 30%) skillnad mellan Forden och Skodan. Har Forden så mycket sämre ljuskälla än Skodan? Det var länge sedan jag köpte en Vi Bilägare. Jag undrar om de mäter utan att först kolla ljusinställningen eller litar på att den är rätt när de får bilarna för testning. Om det är de senare fallet så kan den stora skillnaden bero på att när ljuset ställs in på fabrik så är det upp till den personen som ställer in det. Normalt ändras inte höjdinställningen av halvljuset på en ny bil över tid. Är lite låg inställning något som praktiseras av en del biltillverkare vid leveranskontrollen av någon egendomlig anledning så kan ju faktiskt även nya bilar ha en för låg inställning. Eftersom en för hög inställning renderar i en anmärkning på besiktningen så kanske det är så att Ford för säkerhets skull ställer ljuset lägre.

Forden kan ju också helt enkelt ha sämre ljuskälla men det verkar ju lite märkligt på nya bilar av idag.
Användarvisningsbild
av joel80
Det var lite olika lampor. Jag är tveksam till att dom ställer in något själv.. men vet inte då det inte står något om det.

Fotade "testet" och lägger upp det:
Bilagor
2014-01-19 23.20.06 kopia.jpg
2014-01-19 23.20.06 kopia.jpg (871.68 KiB) Visad 500 gånger
av umekille
Många med justerbart justerar ned dem vid besiktningen sen
höjer dem upp dem en liten aning så det skall lysa bättre enligt
deras tycke men då kommer den bländande effekten på köpet.
iofs. inget den lider av som kör en justerad bil, men mötande.
Användarvisningsbild
av joel80
Besiktningen har flera gånger kollat så att mina justerbara på tidigare bilen stod i högsta läget. Jag menar alltså då man kan ställa in det i kupén. Du kanske menar de som skruvar på själva lampan innan och efter varje besiktning. Riktar man det för högt blir det ju dåligt även för den som kör, då slår ju inte tillräckligt av ljuset på vägbanan och det blir svårare att se var man kör.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]