- sön 19 jan 2014, 22:48
Forden kan ju också helt enkelt ha sämre ljuskälla men det verkar ju lite märkligt på nya bilar av idag.
joel80 skrev:Hade en ViBilägare bredvid mig..27 meters (ca 30%) skillnad mellan Forden och Skodan. Har Forden så mycket sämre ljuskälla än Skodan? Det var länge sedan jag köpte en Vi Bilägare. Jag undrar om de mäter utan att först kolla ljusinställningen eller litar på att den är rätt när de får bilarna för testning. Om det är de senare fallet så kan den stora skillnaden bero på att när ljuset ställs in på fabrik så är det upp till den personen som ställer in det. Normalt ändras inte höjdinställningen av halvljuset på en ny bil över tid. Är lite låg inställning något som praktiseras av en del biltillverkare vid leveranskontrollen av någon egendomlig anledning så kan ju faktiskt även nya bilar ha en för låg inställning. Eftersom en för hög inställning renderar i en anmärkning på besiktningen så kanske det är så att Ford för säkerhets skull ställer ljuset lägre.
En Ford B-MAX, en NIssan Note och en Skoda Roomster hade följande:
66m, 72m, 93m
:)
Forden kan ju också helt enkelt ha sämre ljuskälla men det verkar ju lite märkligt på nya bilar av idag.