Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
För sådär 20 år sen skulle jag byta golvet på förarsidan på en 245-a som jag hade då, ur med stolen och mattan och fram med vinkelslipen för att skära ur det gamla och rostiga när jag skar längs med kardantunneln så kom jag efter en stund på att där går ju bromsrören! Det va redan för sent ett av rören va redan avkapat så där fick man lite extrajobb.
av umekille
På 70talet bytte jag motor i en 67-valiant och kompisen
som hjälpte ryckte tändkablarna på bägge motorer så
det blev en del extra jobb och avgassmällar innan de satt
rätt igen,de bilarna hade ju vänstergäng på ena sidan av hjulbultarna
vilket också blev huvudbry innan man visste hur det stod till.
Då fanns ju inget internet söka uppgifter på :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
I mitten på -70-talet kom det in (jobbade på bilverkstad då) en fin Volvo PV -60 som gick på 3 cylindrar. Det var en B16 motor och det sitter stålrör mellan bensinpumpen och förgasaren. Jag lossade bensinröret och "fällde upp det" så det stod rakt upp med en 90° vinkel i änden mot vindrutan och tog bort tändhattarna från tändstiften. Sedan kom jag på att det kanske bara var fel på tändstift eller något så glad i hågen böjer jag mig in i bilen och ska köra några varv på startmotorn. Är man van så hör man ju direkt om där fattas kompression på en cylinder. Sagt och gjort, jag vred på nyckeln, motorn gick runt ett varv då sprutade det ut en "skvätt" bensin rakt på... rakt på strömfördearen. Jädrar vilken brasa det blev. Det "tog fyr" direkt och brann ordentligt. Som tur var fanns det en brandsläckare nära så det blev fort släckt, och det hände inte så mycket mer och inget blev skadat, men sicket jobb det var och tvätta bort allt pulver Riktigt bra blev det inte och gissa om man skämdes när man skulle lämna över bilen. Ägaren tog det med en "klackspark" och sade att det är ju ingen ny bil. Och ja, det var en "bränd" ventil....

Mvh
Lennart

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]