Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev:De äldre Volvokabelsatserna kopplades helt på befintliga kablar i bägge bakljusen för bakljus och blinkers till släpvagnen,
Vi (svågern) köpte en original Volvo kabelsats med kopplings anvisning. Det var färdiga kablar att kopplas till blinkersen vid bakljusen och långa kablar som ska gå ända fram till bromsljuskontakten och tändningslåset. Anledningen är att undvika problem med glödtrådsvakten (den kopplas förbi med detta system) Har även monterat på 240 modeller på samma sätt. Monterade även på Grannens splitt nya 745-a någon gång runt -92 - 93. Han köpte han all utrustning innan nyåret (skattemässigt, egen företagare), som jag sedan monterade. Det var samma kabelhärva (fram till bromsljuskontakten och tändningslåset) på den. Det går säkert att koppla dubbla kablar på äldre Volvobilar, men risken (chansen) att få en krånglade glödtrådsvakt ökar "i kvadrat". Hur det är på nyare Volvobilar vet jag inte så bra. Samma granne kom till mig förra sommaren och beklagade sig. Han har nu en -11 års V70 D3 och kör mycket med husvagn. Drag och elkoppling är monterat på Volvo. Han får inte laddningen att fungera till batteriet i husvagnen. Har varit på Volvo och påtalat detta flera gånger, utan att det har hänt något. Han har en 13 polig dosa på bilen + en övergång till 7-polig (monterat av Volvo, skulle vara enklare än att montera en 7-polig direkt på bilen) och då en 7- polig hane på vagnen. Volvo säger hela tiden att allt fungerar som det ska, men batteriet tar slut (han kör kylskåpet på batteri när bilen är kopplad). Efter en snabb felsökning kom jag på att där är ingen ström i direktströmuttaget. Sökte på nätet efter kopplings schema för 13-polig kontakt och på övergången till 7-polig och kommer ganska omgående på att det uttaget som direktströmmen "ligger på" på hans husvagn där ligger nu strömmen till dimbakljuset..... Jag åkte in till Volvo och pratade med dom om varför dom inte kunde ta reda på detta under dom 3 gånger han var där, bara skakade dom på axlarna När jag frågade om det är Ok att köra med dimbakljuset på, svarade han att vi skulle komma in med bilen så skulle dom programera om datorn så laddstömmen kom på det uttaget istället. Efter 3 besök kunde dom inte kommit på det själv??? Grannen är numera inte imponerad av Volvo, men han kör med dimljusknappen på (dimljuset på bilen lyser inte när husvagnen är kopplad) och batteriet laddas och han är väldigt nöjd...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Märklig volvoverkstad, men man blir ju inte förvånad. En 7-polig kan volvoverkstaden programera om vad den skall skicka ut på 54G (dimbakljus, backljus eller konstant 12v), men en 13-polig har ju alla dessa och kan såldes inte programmeras om vad den skall lämna efter en överg¨ång till 7-polig. I det fallet är det ju övergången 13->7 som avgör vad man får på 54G stiftet. Vad han behöver är en 13->7 där stift 9 eller 10 går till 54G, inte stift 2 som det är på den övergången han har idag.

Men visst, fungerar det att köra med dimljusknappen för att ladda vagnen är det väl ok, men strömuttaget lär vara ganska begränsat misstänker jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Men visst, fungerar det att köra med dimljusknappen för att ladda vagnen är det väl ok, men strömuttaget lär vara ganska begränsat misstänker jag
Min första tanke var att sätta en 13-polig "dosa" på husvagnen också och ha en 13-poig sladd mellan och koppla husvagnens kablar i "dosan" som det är på hyrsläp, men grannen tycker det fungerar bra som det är. Kablarna har ju samma mm² på alla (utom + och - i husvagnen som är grövre) så det spelar ju ingen större roll vilken kabel på bilen man tar. Huvudsaken är att spänningen på batteriet ligger på "runt" 14V. Han är uppe i Norrland och fiskar på somrarna så det blir några mil mellan stoppen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av MartinS
Enligt standard för 13-poligt skall det va grövre kabel på stift 9 och 10 (matning), och även för den då separata jordningen som egentligen skall till för denna matning. Att bygga om vagnen till 13-poligt hade ju varit det absolut bästa i det här fallet kan jag tycka.

Det värsta som kan hända som det är nu är väl i och för sig att säkringen kan gå för dimbakljusmatningen till släpet i bilen antar jag, om den är separat? Men så länge han håller nere strömuttaget i vagnen är det ju inget problem.
Användarvisningsbild
av SvenB
lennarte skrev: Vi (svågern) köpte en original Volvo kabelsats med kopplings anvisning. Det var färdiga kablar att kopplas till blinkersen vid bakljusen och långa kablar som ska gå ända fram till bromsljuskontakten och tändningslåset. Anledningen är att undvika problem med glödtrådsvakten (den kopplas förbi med detta system).. Monterade även på Grannens splitt nya 745-a någon gång runt -92 - 93. .. Det var samma kabelhärva (fram till bromsljuskontakten och tändningslåset) på den. Det går säkert att koppla dubbla kablar på äldre Volvobilar, men risken (chansen) att få en krånglade glödtrådsvakt ökar "i kvadrat".
Vi har precis samma uppfattning om hur kabelsatserna till äldre Volvo ser ut, men inte hur de skall kopplas. Bromljuskabeln skall, precis som du skriver, kopplas på bromsljuskontakten för att inte få felindikation på glödtrådsvakten. Det fanns även en lång kabel till tändningslåset, eller allra helst direkt till batteriet, för att få direktström till släpvagnen och skulle kopplas till stift 54G. Jag vidhåller att det fanns kablar till bilens bakljus att koppla till stiften 58L och 58R (för bakljus på släpvagnen). Dessa kablar var också långa och skulle egentligen kopplas på befintliga säkringar till vänster respektive höger bakljus i säkringshållaren, men gick lika bra att koppla in på bakljusen på bilen. Jag tror du far efter något kopplingsschema för 5 polig koppling. Där kan jag tänka mig att man bör koppla till tändningslåset för att inte få snedbelastning av bakljusen så att glödtrådsvakten lös, eftersom du bara har utrymme för en kabel till bakljus om du har 5 poligt utförande.
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev: Jag tror du far efter något kopplingsschema för 5 polig koppling. Där kan jag tänka mig att man bör koppla till tändningslåset för att inte få snedbelastning av bakljusen så att glödtrådsvakten lös, eftersom du bara har utrymme för en kabel till bakljus om du har 5 poligt utförande.
Det kan vara möjligt att det är så, I alla fall på dom tidigare monteringarna jag gjorde ( slutet på -70-talet, när glödtrådsvakten var ny). På grannens 745-a blir jag lite osäker, jag hade då slutat som bilmek. På min 745-a är det kopplat med lång kabel till bromsljus och tändlås. Det kopplades vid ungefär samma tid som grannens, men denna är en -88B. Kan varit "lathet" och lägga det på tändningen i stället för på säkringarna, kommer inte ihåg just detta.
Tackar i alla fall för en bra diskussion. Alltid lär man sig något nytt.

Mvh
Lennart
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?