- tis 03 dec 2013, 08:23
Mvh
Lennart
SvenB skrev:De äldre Volvokabelsatserna kopplades helt på befintliga kablar i bägge bakljusen för bakljus och blinkers till släpvagnen,Vi (svågern) köpte en original Volvo kabelsats med kopplings anvisning. Det var färdiga kablar att kopplas till blinkersen vid bakljusen och långa kablar som ska gå ända fram till bromsljuskontakten och tändningslåset. Anledningen är att undvika problem med glödtrådsvakten (den kopplas förbi med detta system) Har även monterat på 240 modeller på samma sätt. Monterade även på Grannens splitt nya 745-a någon gång runt -92 - 93. Han köpte han all utrustning innan nyåret (skattemässigt, egen företagare), som jag sedan monterade. Det var samma kabelhärva (fram till bromsljuskontakten och tändningslåset) på den. Det går säkert att koppla dubbla kablar på äldre Volvobilar, men risken (chansen) att få en krånglade glödtrådsvakt ökar "i kvadrat". Hur det är på nyare Volvobilar vet jag inte så bra. Samma granne kom till mig förra sommaren och beklagade sig. Han har nu en -11 års V70 D3 och kör mycket med husvagn. Drag och elkoppling är monterat på Volvo. Han får inte laddningen att fungera till batteriet i husvagnen. Har varit på Volvo och påtalat detta flera gånger, utan att det har hänt något. Han har en 13 polig dosa på bilen + en övergång till 7-polig (monterat av Volvo, skulle vara enklare än att montera en 7-polig direkt på bilen) och då en 7- polig hane på vagnen. Volvo säger hela tiden att allt fungerar som det ska, men batteriet tar slut (han kör kylskåpet på batteri när bilen är kopplad). Efter en snabb felsökning kom jag på att där är ingen ström i direktströmuttaget. Sökte på nätet efter kopplings schema för 13-polig kontakt och på övergången till 7-polig och kommer ganska omgående på att det uttaget som direktströmmen "ligger på" på hans husvagn där ligger nu strömmen till dimbakljuset..... Jag åkte in till Volvo och pratade med dom om varför dom inte kunde ta reda på detta under dom 3 gånger han var där, bara skakade dom på axlarna När jag frågade om det är Ok att köra med dimbakljuset på, svarade han att vi skulle komma in med bilen så skulle dom programera om datorn så laddstömmen kom på det uttaget istället. Efter 3 besök kunde dom inte kommit på det själv??? Grannen är numera inte imponerad av Volvo, men han kör med dimljusknappen på (dimljuset på bilen lyser inte när husvagnen är kopplad) och batteriet laddas och han är väldigt nöjd...
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V