- lör 09 nov 2013, 20:13
#803737
joel80 skrev:Ja jag menar inte att skatteväxling är lösningen på sikt.. utan för att få igång och hålla uppe försäljningen av bättre alternativ.Det är problemet i ett nötskal. Skatteväxling fungerar bara kortvarigt i en övergångsfas. Med rätt pris på miljö skulle kalkylen bli mera relevant. Men probelemt är då att kostnadsposter för miljökonsekvenser som inte utfaller blir ett spöke som gör det miljövänliga alternativet skenbart dyrare om skatteuttagspotentialen är lägre och inga reala konsekvenskostnader finns att minska. Detta är en pedogogisk utmaning på hög nivå. Dagens poliker klarar inte detta. Inte ens MP. En glesbygdsbo som är bilberoende för arbete och vardag och därtill utsätts för hög bränslebeskattning har mycket svårt att förstå att nöjesresa till solen kan ske med lågbeskattat bränsle. Följsamheten i miljöomställningen blir därefter. Samma pedagogiska argumentering som att Sverige ska vara ett föregångsland på miljöområdet trots mycket liten påverkan globalt i absoluta tal borde användas även för att övertyga medborgarna att miljöomställning krävs för bilismen genom att t.ex. beskatta de jämförelsevis onödiga flygresorna till solen. Sk. skatteväxling.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."