Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
#796127
Skall man på en gammal bil byta efter spec?
Läst lite på nätet om detta... i många fall
säger instruktionsboken kortare intervall än
t.ex mekexperter och försäljares data på sajter.
Okey om vattenpumpen drivs med remmen så
byts den också. Men har gummit i remmarna blivit
bättre med åren så man kan frångå instruktionsboken
på en äldre bil?
Sen att intervallen är olika mellan vissa årsmodeller på
en bil men motor o drivning den samma....
På en 97 årsmodell kan det stå 6tusen mil...samma bil
årsmodell 00 med samma motor har den höjts till 9tusen mil.
och även årsintervallen är olika mellan...Vad kan man lita på? ??:-/
av *pettson*
#796290
umekille skrev:Skall man på en gammal bil byta efter spec?
Läst lite på nätet om detta... i många fall
säger instruktionsboken kortare intervall än
t.ex mekexperter och försäljares data på sajter.
Okey om vattenpumpen drivs med remmen så
byts den också. Men har gummit i remmarna blivit
bättre med åren så man kan frångå instruktionsboken
på en äldre bil?
Sen att intervallen är olika mellan vissa årsmodeller på
en bil men motor o drivning den samma....
På en 97 årsmodell kan det stå 6tusen mil...samma bil
årsmodell 00 med samma motor har den höjts till 9tusen mil.
och även årsintervallen är olika mellan...Vad kan man lita på? ??:-/
Intervallförändringar brukar ske när biltillverkarens intervaller inte fungerar i praktiken.
Opel hade 9000 mil men remmarna brast redan vid 7000 mil. Med andra ord blev nya intervallen 6000 mil osv.

För att något ser likadant ut så är det inte alltid detsamma. Det är inte alltid samma komponenter som ingår i det du INTE ser.
T.ex sliter kamaxlar med snällare lyftprofil mindre på en kamrem så att man kan öka intervallen på den. Kamdrevsprofilen. Alltså kuggprofilen var ganska vass på vissa bilar och då hade dom låg intervall. Sen kom ett nytt kamdrev, dock till utseendet lika, men med något lite rundade kanter i profilen på kuggorna. Vips var det förändrad intervall. Det kan räcka att man tar ut mindre effekt ur en motor så den går snällare helt enkelt för att förändra ett intervall.
När något förändras upp eller ner finns alltså oftast en subtil förändring. Ibland kan det vara så enkelt att kamremstillverkaren fått fram en bättre produkt som ska hålla längre endast. Men det gäller att få det verifierat så att man inte kör en äldre maskin med intervallet på en nyare och sen får problem av det.

Vem litar man på då. Ja serviceboken SKA vara den som har rätt fakta. Den ska uppdateras så det står rätt intervall i den. Annars får man titta på intervallet som använts tidigare och helt enkelt följa det.
av *pettson*
#796374
kvillebäck skrev:Vattenpumpen brukar ganska sällan drivas av kamremmen utan av drivremmen som även tar generator och A/C-pump. Det kan säkert finnas undantag men det är nog det vanligaste.
Mjae.. snarare ganska ofta. Inte ganska sällan.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]