Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle1985
Tjana
Min domkraft har varit värdelös senaste månaderna. När man ska pumpa då brukar ju handtaget/spaken stå kvar, man kan pumpa även fast man har lite utrymme men d kan inte jag!
Den lyfter bra osv men handtaget sjunker elr rättare sagt faller tbx direkt o man kan inte pumpa om man inte får upp handtaget 1m upp först... Kan ju int lyfta 740 nästan...

Hur kan man fixa detta?? Ja har haft den i över 10 år o är köpt på biltema för 2000kr elr om d va mer.... Please help meee!!!
av volvo740gle1985
Är ba så enkelt? Ska testa d när ja hinner tack :)
av Rådlös
Som sagt, fyll på olja.
Vi utgår ifrån att du har en vanlig pelardomkraft?
Då fyller man på olja i den pluggen som sitter mitt på "pelarkroppen".
Det ser ut som en nitskalle eller en skalle till en vagnsbult, men det är en gummiplopp. Du får absolut inte använda några vassa verktyg som skruvmejslar eller annat för att lossa den. Då blir den förstörd och kommer att läcka för all framtid. Använd i stället t.ex en ren glasspinne eller liknande. Runda gärna av kanterna på glasspinnen med något slippapper först så att det blir mjuka rundningar på pinnen.
Fyll upp till hålet när domkraften står plant. Köp hydraulolja eller ATF-olja. Det finns på enlitersflaskor så du behöver inte köpa några jättemängder.
Annars är det ju så att domkrafter är förhållandevis billiga. En 2-tons domkraft kostar omkring 100 kr på Biltema och Clas Ohlson m.fl.
av volvo740gle1985
tack rådlös :D ska köpa sådan olja, sen är d ju bara o följa d du sa;) ja hör av mig när jag har försökt fixa :D

ps. byt namn, du har nog mkt råd att ge :D rådlös...
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]