Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej alla kunniga därute!

Är det någon fara att köra med belägg som ser ut så här:

Bild

Det jag tycker ser konstigt ut är sprickan i mitten på belägget. Har inte märkt några problem i övrigt med bromsarna. Upptäckte detta när jag målade mina bromsok igår.
Det såg lika dant ut på både höger och vänster sida på alla fyra belägg på bakre axeln. Fram såg det helt normalt ut.

Bilen i fråga är en Volvo V50 D5 MY08.
av aldrigstanna
Jag är ingen bilmekaniker till yrke, men har byte ett par bromsar, även putsat till lite äldre. Jag hade inte varit orolig om dom såg så ut på min volvo.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
BYT SKITEN!! vad händer om en så stor bit lossnar o kommer i kläm när du far fram i säg 90km, eller slungas iväg av bromskivan?

/olof
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle säga att dom har gått varmare än dom klarat av. Byt om du vill va på den säkra sidan men jag tror inte dom kommer ramla sönder.

Däremot bör du fundera på om du kanske skall skaffa bättre belägg med tanke på hur dom verkar ha behandlats. Vad är det för märke/modell på beläggen?

/Martin
av llesrof
Har man tagit bort dem så är det väl lika bra att sätta tillbaka nya? Så jäkla mycket kostar väl inte ett par bromsbelägg? Man tar ju liksom inte på sig sina skitiga kalsonger igen.
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:iaf inte om de har spruckit i grenen :wink:
+ 1 Vojje, det händer faktiskt att du är kul. Inte ofta men ibland. :D :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu sitter de gamla kvar. Sprickorna är ju ganska ytliga så jag tror inte heller att de ramlar söder. Jag försökte bända lite med en skruvmejsel för att se så att de satt fast, och det verkade sitta bra.
Vilket märke det är vet jag inte, (de satt där när jag köpte bilen för tre månader sedan). Skulle gissa på att det är original eftersom bilen alltid blivit servad på Volvoverkstad.
Om bakre blivit för varma tycker man ju de främre också borde varit påverkade.

Får se om jag kanske byter när jag slänger på vinterdäcken.
Användarvisningsbild
av Nexus
tycker det bara ser ut som sprickor i "färgbeläggningen" på klossarna. Separerar de så brukar det vara där klossen är limmad på stålet.

Vojje vart fan är "Gilla" knappen när den behövs som mest :lol: :lol:
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]