Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Ingen Volvo, men måste ändå höra mig för...

1) När jag startade bilen idag lyste det i displayen "Change Oil soon"... kollade i instruktionsboken men hittade inget och ser är inte dags för service förrän om 2000 mil. På alla tidigare bilar jag har ägt har jag alltid bytt olja i samband med service, är Renault annorlunda?

2) När jag skulle lägga i handbromsen igår så verkar det som om något hände med vajern för jag kunde dra spaken rakt upp utan motstånd, hör fortfarande det där "klickande" ljudet, men den är utan motstånd och nu hänger den där lite slappt... Är detta dyrt? Bilen besiktigades för några månader sen och då var allt prima.

Vänligen
S
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Change oil soon... Ja, det är ju en väldans tolkningsfråga... Var är snart? 10mil? 100? 1000? Vem vet.. Hur länge sedan är det du böt olja? år/mil?

Ja, vajern har väl gått av på handbromsen. Klickandet har inget med vajern eller bromsningen att göra, utan det är mekaniskt i spaken.
Användarvisningsbild
av Vojje
"Change Oil Soon". Det är alltså dags att beställa en service. Snart visas "Change Oil Now" :-O)

Om förra servicepersonen glömt nollställa kan du göra det själv.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:"Change Oil Soon". Det är alltså dags att beställa en service. Snart visas "Change Oil Now" :-O)

Om förra servicepersonen glömt nollställa kan du göra det själv.
:) aha så oljan vill förnyas med andra ord då :)
:)
Användarvisningsbild
av Vojje
Inte nog med det! Naturligtvis ingår en ordentlig rundsmörjning med "pâte de cuivre", på en fransk automobil 8)
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:Inte nog med det! Naturligtvis ingår en ordentlig rundsmörjning med "pâte de cuivre", på en fransk automobil 8)

:) pate haha
Användarvisningsbild
av Perc
Vissa bilar har variabel serviceintervall. På min Skoda är det "upp till 30 000 kilometer" men den tickade rätt omgående ner till ca 20 000 km då jag började använda bilen. Skulle jag köra långpendling med den skulle den säkert hålla sig på 30 000. Man kan alltså inte gå enligt vägmätaren och räkna när det är dags för nästa service. :)
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]