Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har en "amerikansk" volvo 855 med positionsljus och blinkers i samma lampa. Har därför köpt switchbacklampa och biltemas motstånd på 8 ohm. Fungerar fint med tändningen påslagen men med motorn igång några minuter blinkar blinkerserna för fort. Blinkar lagom med tändningen på också efter att jag kört en stund och då batterispänningen borde vara lika hög som under körning. Âr det den ökade spänningen under körning som orsakar det? Behöver jag mer motstånd? Âr det så att effekmotstånd stryper mer ström när de är kalla och att motståndet blir lägre när resistansen skapar värme? De motstånd som "diodhuset" rekomenderar är också på 8 ohm.

http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor ... ay15d-215w
LOB skrev:Har därför köpt switchbacklampa och biltemas motstånd på 8 ohm.
Ett motstånd på 8 ohm har effektutvecklingen 18 Watt vid 12 Volt och 24,5 Watt vid 14 Volt. Borde vara ok. Det enda jag kan tänka mig är att när motståndet blir varmt ökar resistansen något vilket innebär lägre strömförbrukning, men det bör vara marginellt. Motståndet kanske inte har de data Biltema anger?
LOB skrev:Fungerar fint med tändningen påslagen men med motorn igång några minuter blinkar blinkerserna för fort. Blinkar lagom med tändningen på också efter att jag kört en stund
När generatorn laddar är spänningen högre. När motorn är avstängd blir batterispänningen lägre än generatorns laddningsspänning. En del LED har inbyggd regulator som ger konstant ström till LED. Eftersom LED har ett konstant framspänningsfall blir då effekten till LED konstant. Samma effekt dras från matningssidan och därmed varierar strömförbrukningen något med matningsspänningen. Ju högre matningsspänning desto lägre strömförbrukning för att effekten ska vara konstant, dvs. när generatorn laddar minskar strömförbrukningen hos LED om de har inbyggd regulator. Men det borde inte påverka märkbart om motståndet från Biltema har angivna data.

Prova med en 21W lampa istället för motståndet parallellt med LED bara för att testa. Om blinkfrekvensen är ok då så är motståndet felaktigt. En annan tanke jag fick är att switchfunktionen inne LED kanske internt orsakar backspänning mellan positionsljuskretsen och blinkerskretsen med ändring av strömförbrukningen som följd?
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]