Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Har besinvärmare i Min nuvarande bil, verkar funka rätt bra, har lite funderingar hur länge den bör vara på före start i -15 då effekten ska vara 5,5 kw.
av Rådlös
5,5 Kw är rätt mycket. Som en byggtork ungefär. 1 - 2 timmar torde räcka långt.
av JohnB
I nyare volvo går ju inte värmaren mer än en timme om man använder direktstarten. Kanske det är annat om man har en äldre bil där värmaren inte är lika integrerad i bilens elektronik. Dessutom så drar ju bränsledrivna värmare ganska mycket ström så ska man köra den långa perioder kanske en spänningsvakt kan vara en bra investering så att man inte står med en varm och skön bil som inte startar...

/John
Användarvisningsbild
av Alfredo
Spänningsvakt låter bra, satte i ett 80 ampers batteri för startproblemen.
Måste vara ett stort värmespill, smälter snön som är packad på marken under värmaren.
av JohnB
Jag har trott att det är avgaserna från värmaren som smälter snön under bilen. Både C30in och S60in får en 3dm stor cirkel under bilen när man kör värmaren.

/John
av Rådlös
Dom varma avgaserna måste ju naturligtvis blåsa ut någonstans, men på vägen ut har dom värmt upp motorns kylarvatten och eventuellt även friskluft som skall blåsa in i kupén, om det är en sådan värmare. Det finns olika konstruktioner numera.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Rådlös skrev:Dom varma avgaserna måste ju naturligtvis blåsa ut någonstans, men på vägen ut har dom värmt upp motorns kylarvatten och eventuellt även friskluft som skall blåsa in i kupén, om det är en sådan värmare. Det finns olika konstruktioner numera.
Det är en Opel Astra coupe, Tack för ett belysande svar. Är just en sådan med varm luft till kupen.
Användarvisningsbild
av Perc
Luften som blåses in i kupén värms av kylarvattnet, eftersom det är bilens egen värmeanläggning som används.

"1-2 timmar" är slöseri med både bränsle och ström. 30 minuter är standardlängd på gångtiden på alla eftermonterade klockpaneler och fjärrkontroller, och det räcker alldeles utmärkt för det mesta.

Man måste också komma ihåg att man måste köra tillräckligt mycket så den hinner ladda. Större batteri (det heter förresten amperetimmar, inte ampere ;) ) är inte alltid en lösning, om resorna man gör är för korta så hinner den ändå inte ladda. Större batteri gör bara att man klarar sig några dagar till innan man har strömtorsk.

Underhållsladdare är bra att ha.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]